dinsdag 20 december 2011

Victor Muller is terug bij af

Nu de stofwolken van de turbulente dag van gisteren zijn opgetrokken, staat Victor Muller met lege handen. Het Zweedse avontuur met Saab is voor de flamboyante ondernemer voorbij, zijn persoonlijke investering van 13 miljoen euro is in rook opgegaan. Nu Saab wegvalt, rest Muller slechts Spyker. Net zoals voor de overname van Saab.

De mislukking met Saab is voor Muller een forse nederlaag. Maar hij neemt de schuld voor de mislukking niet op zich. Hij heeft alles gedaan wat hij kon om van Saab een succes te maken, herhaalde hij gisteren tijdens zijn persconferentie meermaals.

Vergeten lijkt dat Saab onder het bewind van Muller al snel een gierend tekort aan geld had. De geraamde verkoopaantallen werden niet gehaald. Daardoor klopte de aanname op basis waarvan Muller winst voor Saab in 2012 voorspelde, niet meer. Al vóór het einde van 2010 was duidelijk dat er bij de verkoopaantallen van toen snel geldgebrek zou ontstaan. Er werd toen echter geen additionele financiering aangetrokken om een buffer te vormen. Achteraf is dat het begin van de ellende.

Beschuldigingen
Opvallend was, dat Muller gisteren uitgebreid de gelegenheid nam om beschuldigingen te uiten naar partijen die er volgens hem wel schuldig zijn aan dat het zo ver heeft kunnen komen. Bewindvoerder Guy Lofalk kreeg ervan langs. Volgens Muller is Lofalks optreden richting General Motors de oorzaak dat de relatie met GM sterk verslechterde.

Echter, ruim voordat Lofalk in beeld was, lukte het evenmin. De deal van juli waarin Youngman en Pang Da 24% en 29,9% zouden nemen in Swan ketste immers af. Muller beweert dat die deal aan de afspraken voldeed en dat GM akkoord had zullen gaan, maar feit is dat er niets van terecht is gekomen. GM zegt toen nooit een serieus voorstel te hebben ontvangen.

Evenzo kreeg de Europese Investeringsbank (EIB) het verwijt dat zij een vroege oplossing onmogelijk heeft gemaakt. In april van dit jaar, toen de problemen een maand oud waren, waren die met 20 à 30 miljoen euro op te lossen geweest, stelt Muller. In april lag er een overeenkomst waarin Vladimir Antonov een deel van het vastgoed zou kopen.

De EIB blokkeerde de deelname van Antonov echter. Intussen weten we dat er inderdaad kanttekeningen te plaatsen zijn bij de jonge Russische bankier. Hij wordt verdacht van het leegroven van zijn eigen Snoras-bank. Hij is opgepakt en zijn bank is genationaliseerd.

Spyker
Muller zelf heeft van de ene op de andere dag niets meer te doen. Dat moet even wennen zijn na de slopende tijd die achter hem ligt. 'I will be home for Christmas' zei hij gisteren met gevoel voor understatement. Maar Muller lonkt alweer naar Spyker. Hij noemde de sportwagenfabriek gisteren zijn 'baby', terwijl hij er sinds de overname van Saab nauwelijks aandacht aan heeft besteed.

Spyker was door Saab bijzaak geworden. De sportwagenfabriek zou verkocht worden aan de schimmige Amerikaanse investeerder North Street Capital, maar die deal lijkt niet meer dan de zoveelste niet nagekomen belofte.

Misschien is het ook maar beter dat Spyker bij Swan blijft. Dan heeft Muller nog wat te doen. Maar ook hier begint het met het bekende scenario: een zoektocht naar geld. Niet alleen Saab, maar ook Spyker ligt al veel te lang stil. Sinds de productie eind 2009 van Zeewolde naar het Britse Coventry is verplaatst, is daar nauwelijks iets gebeurd. Muller mag ten tweede male proberen een stilstaande autofabriek te herstarten. De omvang is kleiner, maar het probleem is even groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten