maandag 19 december 2011

Koudwatervrees bij Youngman wordt Saab fataal

Hoogstpersoonlijk toog Victor Muller vanochtend naar de rechtbank in Vänersborg om het faillissement voor Saab aan te vragen. Hij kon niet anders meer nadat Youngman was afgehaakt.

Hij is teleurgesteld en boos, zei Muller vanochtend tegen de Zweedse pers. En hij oogde vooral vermoeid na een weekend lang onafgebroken te hebben geprobeerd om Saab te redden.

Afgelopen zaterdag leek de zaak al verloren toen General Motors voor de derde keer 'nee' zei tegen het plan om Youngman te laten investeren in Saab. De halsstarrige houding van GM leidde tot koudwatervrees bij Youngmans vertegenwoordiger Rachel Pang. Wat zij ook deed, haar inspanningen voor Saab leken hoe dan ook geen kans van slagen te hebben. Dat zorgde ervoor dat Youngman weigerde nog meer geld in Saab te steken. Het geld voor de loonbetalingen van november en december, dat vanochtend bij Saab had moeten zijn, kwam dus niet.

GM:'Nee'
Ook de allerlaatste voorstellen werden maandagochtend door GM met 'nee' beantwoord, waarna Muller besloot tot de faillissementsaanvraag. Het is voor de entrepeneur de nederlaag die hij tot elke prijs wilde voorkomen. Maar zijn opties waren uitgeput. Youngman was zijn laatste strohalm.

Heel Zweden leeft mee met de werknemers van Saab die hun baan verliezen. Ook burgemeester Paul Akerlund van Trolhättan, die zelf bij Saab heeft gewerkt, spreekt hen moed in met de hoop op een doorstart.

Mullers persoonlijke financiële deconfiture
Maar voor Victor Muller gaat er meer verloren dan alleen het directeurschap van Saab. Hij ziet zijn belang in Saabs moederbedrijf Swedish Automobile (Swan) nu definitief waardeloos worden. Doordat Saab als belangrijkste activiteit wegvalt uit Swan, verschrompelt de beurskoers van Swan vanochtend en daarmee de waarde van Mullers belang. De overgebleven verlieslatende dochter Spyker zal de koers niet vooruithelpen, integendeel.

Met het faillissement van Saab volgt dus Mullers persoonlijke financiële deconfiture. Hij heeft vele miljoenen in Swan gestoken, vanaf de oprichting van (toen nog) Spyker Cars in 2000. Zijn plan was om het beursfonds met inbreng van Saab in waarde te laten stijgen en aldus winst te maken op zijn belang door na verloop van jaren te cashen. Die mogelijkheid is nu verloren. Het avontuur met Saab is voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten