Het einde lijkt voor Saab nu echt nabij. Bewindvoerder Guy Lofalk gaat de rechtbank vragen om de vrijwillige reorganisatieperiode voortijdig af te breken. Als de reorganisatie ten einde is, ligt de weg weer open voor schuldeisers om hun vorderingen op Saab te laten gelden. Dan is een faillissement bijna onontkoombaar.
Lofalk gelooft er niet meer in. Ondanks eindeloos touwtrekken met allerhande Chinese partijen in de afgelopen maanden en steeds nieuwe beloftes, komt er geen cent naar Zweden. Hij ziet dan ook geen perspectief voor een oplossing.
Saab en Victor Muller krijgen wel nog de gelegenheid om de rechtbank te proberen te overtuigen van de noodzaak om de reorganisatie voort te zetten, alvorens de rechtbank een besluit neemt.
Het grote struikelblok is General Motors (GM). De Amerikaanse autoreus keurt ook de nieuwe deal af die dit weekend in elkaar werd getimmerd (met Youngman en een Chinese bank), zo liet een woordvoerder gisteravond weten. GM staat daarmee volledig in zijn recht, want het houdt Saab gewoon aan de afspraken die bij de overname in 2010 zijn gemaakt. Dat Saab bij faillissement wegvalt als klant van GM-onderdelen, doet de Amerikanen geen pijn. Daarvoor is Saab veel te klein in verhouding tot GM.
Als de Chinezen geen kans krijgen, lijken de opties voor Saab uitgeput. Een bron rond Saab acht elke inmenging vanuit China bij voorbaat kansloos: 'Alles wat maar enigszins aan China verbonden is, zal door GM worden afgewezen. De eigen marktpositie van GM in China is voor hen zo heilig, dat ze dat door niets in gevaar willen laten komen.'
Het is aan Victor Muller om zijn talent als dealmaker ten volle aan te spreken om een andere investeerder te vinden. Maar als Saab niet langer onder bescherming van vrijwillige reorganisatie opereert en de schuldeisers kunnen toeslaan, is het geen interessante investering meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten