Saab heeft dan toch geld ontvangen van de Chinese autofabrikant Youngman. Vanochtend is het op de rekening van de geplaagde Zweedse autoproducent bijgeschreven.
Het is een lichtpuntje voor Saab na de tumultueuze dag van gisteren. Het gerucht dat Saab zelf zijn faillissement zou aanvragen, hield de markt in zijn greep en de handel in het aandeel van de holdingmaatschappij Swedish Automobile (Swan) werd zelfs stilgelegd.
Hoeveel geld het is, wil Saab officieel niet zeggen. Victor Muller heeft het tegen Zweedse media over 3,4 miljoen euro. Die is nodig om een belastingaanslag te betalen. Na dit eerste bedrag volgt méér, belooft Youngman, zodat de lonen van november en december betaald kunnen worden. Zweedse media hebben het over zo'n 30 miljoen euro. Nou heeft Youngman al vaker geld beloofd, zonder resultaat.
Slagkracht
Maar nu is het serieus. Youngman beseft terdege dat het deze week met een goed plan en met bewijzen voor financiële slagkracht moet komen, anders kan het voorbij zijn voor Saab. Uiterlijk donderdag moet Saab zijn bezwaren indienen tegen de aanvraag van bewindvoerder Guy Lofalk om de reorganisatieperiode te beëindigen. Vrijdag doet de rechtbank uitspraak. Als er een valide plan ligt met geld van Youngman, dan kan de rechtbank besluiten om de reorganisatie voort te zetten.
Intussen proberen Swan en Youngman een grotere deal voor de lange termijn te sluiten. Daarbij moeten ze de blokkade van General Motors omzeilen. De Amerikanen hebben bij de verkoop van Saab 'change of control' clausules uitonderhandeld waarmee ze een veto kunnen uitspreken als een nieuwe eigenaar meer dan 20 procent van Saab in handen krijgt. Een Chinese eigenaar lijkt bij voorbaat kansloos, omdat GM niet wil dat hun autotechniek in Chinese handen komt.
Scenario's
Youngman kan dus geen (gedeeltelijk) eigenaar van Saab worden. Er zijn wel verschillende alternatieve scenario's. Zo zou er gewerkt worden aan een investering in de vorm van obligaties van 600 miljoen.
Het jongste plan behelst naar verluidt een joint-venture tussen Saab en Youngman. Saab stopt technologie in deze onderneming waar geen licenties van GM aan vast zitten en Youngman steekt er geld in. Zoiets is eerder dit jaar al geprobeerd, maar toen kwam Youngman uiteindelijk toch niet met het benodigde geld over de brug.
Het is opvallend dat Youngman in het spel blijft, terwijl al zoveel mogelijke deals de mist in zijn gegaan. Saab en Youngman houden de buitenwereld al lang aan het lijntje. Kennelijk heeft Youngman nog steeds de intentie om in Saab te investeren. Maar als ze dat zo graag willen, dan hadden ze het de afgelopen maanden wel beter kunnen aanpakken. Nu het bijna te laat is, komt er eindelijk een beetje geld. Pang Da, waarmee Youngman lange tijd samen optrok, lijkt nu definitief te zijn afgehaakt.
Omdat het allemaal zo lang duurt en de nood zo hoog is geworden, moet Youngman inderhaast kleine bedragen schuiven om Saab op de korte termijn te redden. Maar zonder overkoepelende deal met de benodigde goedkeuringen van de Chinese overheid en wellicht ook nog GM heeft Youngman geen zekerheid dat Saab blijft bestaan. Het risico op faillissement blijft onverminderd levensgroot. Dan zouden de miljoentjes die ze nu doneren, verloren zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten