Koortsachtig heeft Saab aan een gewijzigde deal gewerkt om het 'no' van General Motors te weerleggen. Afgelopen weekend sijpelde in Zweedse media door hoe die eruit ziet, waarna Victor Muller in enkele media bevestiging gaf.
Zoals op dit blog al eerder te lezen was, houdt de holding Swedish Automobile nv (Swan) een rol in het geheel. In de nieuwe deal neemt Youngman een aandelenbelang van 19,9% in Swan en een Chinese bank neemt 29,9% in Swan. De overige aandeelhouders in Swan houden dus een nipte meerderheid van iets meer dan 50%. Daarmee houdt Swan de controle over de zaak en is de holding - en daarmee Victor Muller - weer helemaal in het spel.
De nieuwe deal lijkt daarmee sterk op die van afgelopen mei, waarin Pang Da en Youngman respectievelijk 24% en 29,9% zouden investeren in Swan. Het kon ook haast niet anders. De afspraken met General Motors zijn keihard en de Amerikanen houden hun zakenpartners daar evenzo keihard aan. Een concurrerende autofabrikant mag niet méér dan 20% van Saab in handen krijgen. Precies dat deel zou in de nieuwe deal aan Youngman toekomen.
Pang Da
In de nieuwe deal ontbreekt Pang Da. De autodistributeur heeft zijn geld zelf hard nodig door problemen bij zijn autofinancieringsactiviteiten. Saabs verkopen via zijn dealernetwerk kan Pang Da ook wel zonder aandelenbelang.
Youngman als fabrikant is erop gebrand een voet tussen de deur te krijgen bij een Westerse firma zoals Saab om bij de technologie te kunnen komen, meer nog dan Pang Da. Youngman lijkt gecommitteerd om met Saab verder te gaan, want het heeft aangegeven dat het de lonen voor november van de Saab-medewerkers wil betalen.
In plaats van Pang Da is nu een Chinese bank aangeschoven. Die zou de resterende 29,9% in Saab nemen.
De vraag is wel hoe aantrekkelijk de deal nog is voor de Chinezen als zij niet de door hen zo vurig gewenste controle over Saab krijgen. Ze mogen wel de broodnodige miljoenen schuiven, maar krijgen niet de zeggenschap. Terwijl sinds de deal van eind oktober duidelijk is dat controle hun doel is. Als ze toch met een minderheid akkoord gaan, dan tekent dat hun zucht naar Westerse technologie.
De Amerikanen leunen intussen kalmpjes achterover en leggen de bal bij Saab. GM wacht af tot Saab met een concreet voorstel komt en beoordeelt dan of dat voorstel past binnen de voorwaarden die bij de overname van Saab door Spyker begin 2010 zijn afgesproken.
Daar is haast bij. Over een week of drie eindigen de drie maanden van de reorganisatieperiode die in september door de rechtbank is toegekend. Als er dan geen uitzicht is op een oplossing, moet bewindvoerder Guy Lofalk de stekker eruit trekken. Eind oktober dreigde hij al zoiets te doen, omdat de Chinezen zich niet hielden aan de afspraken uit de oude deal die toen op tafel lag.
Zo'n dreigement vernemen we momenteel niet van Lofalk. Dat betekent dat hij er nog heil in ziet, na zijn bezoek afgelopen week aan het GM-hoofdkwartier in Detroit. Maar haast is geboden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten