zondag 18 december 2011

D-day voor Saab. De messen zijn geslepen

Iedereen houdt de adem in voor morgen. Dan vindt de cruciale rechtszitting plaats die bepalend is voor het lot van Saab. Dit weekend hebben partijen de messen geslepen.

General Motors zette de zaak op scherp door zaterdag te melden dat het ook tegen de nieuwste deal tussen Saab en Youngman is. Victor Muller en reageerde geprikkeld door te stellen dat GM niets te zeggen heeft over die nieuwe deal, omdat die voldoet aan de afspraken met GM en het eigendom van Saab niet verandert.
De beoogd bewindvoerder van Saab, Lars Söderqvist, sloot zich daarbij aan. Hij beweert dat GM wel akkoord moet gaan met een deal die conform de afspraken over de eigendomsverhoudingen van Saab is. Het kamp-Muller doet er dus alles aan om zorgen over een herhaald 'no' vanuit GM te temperen.

De nieuwe deal met Youngman houdt in dat er een nieuwe joint venture wordt gevormd als dochteronderneming onder de holding Swedish Automobile (Swan) waarin Saab technologische ontwikkeling inbrengt en Youngman geld. Zodoende blijft het eigendom van Saab bij Swan en heeft Youngman alleen verbintenis met de nieuwe joint venture.

In theorie past dat binnen de afspraken met GM. Maar we weten intussen dat GM zonder meer wil voorkomen dat zijn technologie binnen de invloedssfeer van Chinese partijen komt. Dat schaadt de positie van GM's eigen joint venture in China met de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), één van de vier grootste autoproducenten van China. Om zijn blokkade te handhaven kan GM het spelletje ook vuiler spelen. De Amerikanen kunnen simpelweg de levering stopzetten als er een deal komt die ze niet bevalt, maar die ze naar de letter van de contracten niet kunnen afwijzen. Eenzijdige contractbreuk dus.

GM kan het hard spelen. Saab daarentegen moet voorzichtig zijn. Het is voor Saab absolute noodzaak om vriendjes te blijven met de mannen uit Detroit. De levering van onderdelen en het gebruik van de licenties mag niet in gevaar komen, want zonder GM kan er geen enkele Saab van de band rollen.

In dit krachtenveld moeten morgenmiddag vanaf 13.00 uur drie Zweedse rechters een oordeel vellen over de levensvatbaarheid van Saab en het nut van voortzetting van de reorganisatieperiode. Ongetwijfeld zal er morgen een plan op tafel komen aan de hand waarvan Victor Muller met verve zal betogen dat Saab toekomst heeft met de miljoenen van Youngman. Het is zijn laatste kans. Maar de opstelling van GM maakt die wel heel minimaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten