Makelaar Jacques Walch, eigenaar van het pand, eiste betaling van zeven maanden huurachterstand, of bij ingebreke blijven, ontruiming van Spykers fabriek in Zeewolde.
Walch is dus door de rechter in het gelijk gesteld. Hij spande het kort geding aan, omdat hij geen vertrouwen meer had in Spyker en het voldoen van de maandenlange huurachterstand.
Walch eiste 124.000 euro huurschuld plus een boeterente die hij baseerde op het huurcontract. De rechter acht beide gegrond.
Ook gaat de rechter mee in de eis tot ontruiming van het pand. De huurachterstand van 7 maanden laat volgens de rechter zien dat Spyker dermate tekortgeschoten is, dat niet van de verhuurder verlangd kan worden dat hij de huurovereenkomst nog langer voortzet.
In het verleden gingen de betalingen van Spyker vaker met horten en stoten, maar uiteindelijk werd de huur uiteindelijk toch voldaan, zegt Walch in een reactie. Tot nu dus.
Spykers financieel directeur Arjen Dikken geeft geen commentaar op de vraag hoe het nu verder gaat met Spyker. Het enige wat hij kwijt wil na het bekendworden van het vonnis, is dat Spyker er wellicht nog uitkomt met verhuurder Walch. Ook op de vraag of Victor Muller op zoek is naar een geldschieter voor de financiele problemen van Spyker wil Dikken niet reageren.
Geen konijn uit de hoge hoed
Het is voor het eerst dat Spyker niet in staat is om op het laatste moment toch nog een konijn uit de hoge hoed te toveren. Spyker heeft in zijn vijftienjarig bestaan vaker betalingsmoeilijkheden gekend richting toeleveranciers. Een dubieuze betalingsmoraal loopt als een rode draad door de geschiedenis van het bedrijf.
Dat heeft vaak tot irritatie en woede bij leveranciers geleid. Met name ten tijde van het Formule 1-team slokte de racerij zoveel geld op dat de autoproductie eronder leed. Leveranciers die hun geld niet op tijd kregen, stopten toen met het leveren van onderdelen, zodat de Spykers niet afgebouwd konden worden.
Maar altijd wist Victor Muller wel op het nippertje met een oplossing te komen. Dat was zo bij Spyker, dat was zo met het Spyker Formule 1 team in 2006-2007 en ook met Saab in 2010-2011 waar leveranciers en personeel meermaals lang op hun geld moesten wachten.
Zelfs afgelopen zomer nog wist Muller een veiling van Spykers inboedel te voorkomen. De Belastingdienst had de veiling al op touw gezet vanwege een belastingschuld, maar Muller wist die nog net op tijd te voldoen, zodat de veiling van de baan was.
Nu echter lijkt het einde van Spyker aan de Edisonweg in Zeewolde nabij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten