Spyker verkeert in geldnood, al voor de zoveelste keer in zijn bestaan. Maar eigenlijk is dat vreemd, want er zijn in het verleden financieringsbronnen aangekondigd die voldoende geld zouden moeten fourneren om Spyker nu draaiend te houden. De twee kurken waar Spyker op zou moeten drijven zijn de deal van 10 miljoen euro met de Chinese autofabrikant Youngman en de obligatielening van 20 miljoen pond die begin dit jaar werd gelanceerd.
Om met die obligatielening te beginnen: die zou 20 miljoen pond (25,4 miljoen euro) moeten opleveren. Deze lening bestaat uit 2 varianten. De ene helft van 10 miljoen pond (12,7 miljoen euro) gaat in de vorm van een traditionele obligatielening, die met rente aan het einde van de looptijd wordt terugbetaald. Eventueel kunnen investeerders ervoor kiezen om hun lening om te zetten in aandelen, maar zolang Spyker geen beursnotering heeft, is dat zinloos. Tot september 2013 stond Spyker aan de Amsterdamse aandelenbeurs genoteerd, maar daarvan is het verwijderd omdat de financiƫn niet op orde waren.
De andere helft van de lening, eveneens met een grootte van 10 miljoen pond (12,7 miljoen euro) is gekoppeld aan de Spyker B6 Venator, het nieuwe model waarvoor Spyker geld nodig heeft om het in productie te kunnen nemen. Obligatiehouders kunnen ervoor kiezen om hun geld afgelost te krijgen, maar ze kunnen ook kiezen om hun stukken na vier jaar om te zetten in een gloednieuwe B6 Venator. De Venator-obligatie is aangekondigd als 100 stukken van 100.000 pond elk, met 8,25 procent rente.
In maart dit jaar kwam Spyker er mee naar buiten en de Londense broker Central Markets zou in drie maanden tijd rijken proberen te interesseren voor het schuldpapier. Maar sindsdien bleef het stil. Navraag leert dat er bij Central Markets nauwelijks activiteit is geweest rond de Venator-bond. De broker is gestopt met het aanbieden ervan. Het is niet duidelijk of er nu een andere partij mee actief is en of de bond nog wel bestaat. Gezien de financiƫle problemen waarin Spyker nu verkeert, kan worden aangenomen dat de obligatie niet of nauwelijks het beoogde geldbedrag heeft opgeleverd.
Ruim 2 miljoen euro van Youngman
Ook rond de deal met Youngman is het steeds stiller geworden. Aanvankelijk zijn er wel wat tranches geld overgemaakt, in ieder geval ruim 2 miljoen euro, zo meldde Spyker in zijn kwartaalupdates. Maar het lijkt erop dat de volle 10 miljoen euro nooit Zeewolde heeft bereikt.
Spyker en Youngman sloten hun framework agreement in augustus 2012. Naast de 10 miljoen euro directe investering was er een aanvullend plan waarin Youngman 25 miljoen euro zou investeren in de ontwikkeling van de Spyker D8 Peking-to-Paris sports utility vehicle. Die suv is al jarenlang een belofte. Ondanks het showmodel dat al sinds 2006 in diverse gedaantes op autoshows was te zien en de rijdende testmule die er bestaan, is de auto nog steeds niet uitontwikkeld.
Youngman was de laatste partij die nog in Saab wilde investeren toen dat in 2011 op omvallen stond, Maar de blokkade die General Motors opwierp door te weigeren onderdelen te leveren als er Chinese invloed zou komen bij Saab, deed Youngman afhaken.
Nadat Saab in december 2011 failliet ging, bleef Youngman close met Victor Muller, en dat resulteerde in de deal van augustus 2012. De vraag is echter hoe hard die afspraken zijn. De indruk ontstaat dat Youngman bij lange na niet alle toegezegde miljoenen heeft overgemaakt.
Productie lijkt stil te liggen
Het lijkt niet waarschijnlijk dat al het toegezegde geld wel is gekomen en intussen al op is. Er gebeurt namelijk nauwelijks nog iets bij Spyker, in elk geval niets waar al die miljoenen aan opgegaan zouden kunnen zijn.
De autoproductie lijkt vrijwel stil te liggen. De Spyker C8 Aileron is al een paar jaar in productie, maar naast de demonstratiemodellen die Spyker regelmatig inzet op auto-evenementen, zijn er maar een handvol Ailerons gebouwd voor klanten.
Op het Spyker-Saab blog geven de journalisten Robert van den Oever en Maarten van der Pas hun visie op de enerverende weg die Spyker en zijn onverzettelijke Victor Muller afleggen. Met name sinds de overname van het Zweedse Saab. Van den Oever en Van der Pas volgen Spyker al sinds de heroprichting in 2000 en zijn auteurs van de boeken 'Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller' (2012) en 'Spyker. Een dollemansrit' (2009). Ze schrijven ook over auto's in FD Persoonlijk en op autoblog.nl
maandag 10 november 2014
Spyker in geldnood: waar zijn de miljoenen van Youngman en de Venator-obligatie?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten