Dinsdag diende bij de rechtbank in Lelystad een zaak over een huurachterstand die Spyker heeft. Spyker zou al sinds begin dit jaar geen huur meer betaald hebben aan verhuurder Jacques Walch, de eigenaar van het bedrijfspand in Zeewolde. Huur en rente zou zijn opgelopen tot EUR 150.000. Spykers financieel directeur Arjen Dikken bevestigt tegen Quote dat er een huurachterstand is, maar geeft verder geen details. De uitspraak is woensdag 5 november.
Daarnaast vond Quote uit, dat dochterbedrijf Spyker Events
& Branding dinsdag uitstel van betaling heeft gekregen. Onderzoeksbureau voor de automotivesector Jato
Dynamics heeft nog EUR 40.000 te goed voor een onderzoek dat het in opdracht van Spyker Events & Branding uitvoerde. Omdat Spyker maar niet over de brug
komt, heeft Jato faillissement voor de Spyker-dochter aangevraagd. Die organiseert onder meer bezoeken aan de fabriek in Zeewolde.
Claimzaak
Deze tegenvallers komen nadat Spyker ook al het hoger beroep
verloor in de claimzaak tegen General Motors (GM). Spyker-topman Victor Muller claimde USD 3 miljard schade bij GM: het bedrag dat Saab waard zou zijn geweest als Muller de Zweedse autobouwer met geld van het Chinese Youngman had kunnen redden. GM
blokkeerde de Chinese kapitaalinjectie, omdat het geen Chinese controle over
Saab wilde en deed dat door levering van GM-onderdelen aan Saab te stoppen.
GM
stelt dat het contractueel het recht had om dat te doen. Muller vond van niet,
maar ook in hoger beroep gaf de rechter GM gelijk. De rechter veegt, net als zijn voorganger in de eerdere behandeling, de vloer
aan met Spykers belangrijkste argument, namelijk dat er een overeenkomst met Youngman lag voor een investering die zo gestructureerd was dat Youngman geen
eigendom in Saab zou verwerven. Die overeenkomst was veel te voorlopig en van
te veel onzekerheden afhankelijk om valide te kunnen zijn, oordeelt de rechter.
Daarmee botst Muller op de grenzen van zijn manier van
zakendoen. Deals zijn bij hem vaak mondelinge afspraken of voorlopige
toezeggingen, waarbij de wens vaak de vader van de gedachte of de deal is.
Maar voor een rechter houdt dat geen stand, zo blijkt.
Geldnood
Het lijkt erop dat de geldnood nu wel erg hoog aan het
worden is. De twee schuldeisers die zich deze week openbaren, zijn niet de
eerste. Deze zomer stond de Belastingdienst op het punt een belastingschuld te
innen via een veiling van de inboedel van Spyker. Die werd op het laatste
moment afgewenteld doordat Spyker alsnog betaalde.
Begin dit jaar had interim manager legal affairs Joest Straat een zaak tegen Spyker aangespannen vanwege achterstallige betaling van zijn facturen van in totaal EUR 24.500. De sportwagenfabrikant uit Zeewolde beriep zich aanvankelijk meerdere keren op betalingsonmacht wegens geldgebrek. De rechter dwong Spyker om Straat te betalen.
De diverse schulden die al langere tijd openstaan, doen
vermoeden dat er nauwelijks geld vanuit China komt, ondanks de deal met
Youngman uit 2012 die goed was voor zo'n EUR 10 miljoen. Die investering had
Spyker een nieuwe, zelfstandige toekomst moeten geven nadat Saab kopje onder was gegaan. Als al die miljoenen daadwerkelijk waren gekomen, dan had Spyker de productie
opnieuw kunnen opstarten en de nieuwe Spyker B6 Venator kunnen uitontwikkelen.
Maar in plaats daarvan blijft het angstvallig stil.
Chronisch verlieslatend
Spyker heeft een lange geschiedenis van problematisch betaalgedrag. Maar Victor Muller toonde zich de afgelopen 15 jaar een ware meester in het vinden van financiers. Telkens toverde hij weer een financieel konijn uit zijn hoge hoed, niet zelden op momenten dat het einde van het chronisch verlieslatende Spyker nabij leek. Spykers motto Nulla tenaci invia est via – voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar – is Muller op het lijf geschreven.
Maar Muller lijkt zich nu op een doodlopende weg te bevinden. Om auto’s zoals de Spyker C8 Aileron en de Spyker B6 Venator gaat het al tijden niet meer bij Spyker. En Victor Muller lijkt Victor Muller niet meer. Hij was persoonlijk aanwezig in de rechtbank in Lelystad, maar verweerde zich niet. Terwijl Muller zich in het verleden regelmatig ontpopte tot een straatvechter als het voortbestaan van Spyker in het geding was. Gelatenheid is geen karaktereigenschap van de Spyker-baas.
Chronisch verlieslatend
Spyker heeft een lange geschiedenis van problematisch betaalgedrag. Maar Victor Muller toonde zich de afgelopen 15 jaar een ware meester in het vinden van financiers. Telkens toverde hij weer een financieel konijn uit zijn hoge hoed, niet zelden op momenten dat het einde van het chronisch verlieslatende Spyker nabij leek. Spykers motto Nulla tenaci invia est via – voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar – is Muller op het lijf geschreven.
Maar Muller lijkt zich nu op een doodlopende weg te bevinden. Om auto’s zoals de Spyker C8 Aileron en de Spyker B6 Venator gaat het al tijden niet meer bij Spyker. En Victor Muller lijkt Victor Muller niet meer. Hij was persoonlijk aanwezig in de rechtbank in Lelystad, maar verweerde zich niet. Terwijl Muller zich in het verleden regelmatig ontpopte tot een straatvechter als het voortbestaan van Spyker in het geding was. Gelatenheid is geen karaktereigenschap van de Spyker-baas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten