woensdag 12 november 2014

Spyker is pas halverwege, hoe nu verder?

Zoals het door de jaren heen kenmerkend is geworden voor Victor Muller, kwam hij op het aller-allerlaatste moment met een betaling voor - in dit geval - de huurachterstand van Spyker. Weer op het nippertje tovert hij onverwacht een konijn uit zijn hoge hoed.

Waar het geld gevonden is en of het onderdeel is van een ruimere financiering, wil Spykers financieel directeur Arjen Dikken niet zeggen. Hij geeft geen commentaar.

Maar Muller in casu Spyker is er nog niet. Verhuurder van het bedrijfspand in Zeewolde Jacques Walch spreekt duidelijk van een "tussenoplossing". Spyker had tot woensdag de tijd om de huurschuld van 152.000 euro te voldoen en de fabriek aan de Edisonweg in Zeewolde te ontruimen en leeg op te leveren.

Toen Walch woensdagochtend wakker werd, was er geld overgemaakt door Spyker, vertelt Walch in een reactie. Kennelijk niet de volledige som. Ofschoon Walch geen bedrag wil noemen, zegt hij wel dat er de komende twee weken een definitieve oplossing moet komen. Hij zegt compassie te hebben met de werknemers van Spyker: "Als ik scherp aan de wind had gezeild, dan was er woensdag ontruimd."

Zoveelste reddingspoging


Muller is dus nog maar halverwege de zoveelste reddingspoging van zijn Spyker. Hij vecht tot het bittere eind door om Spyker in leven te houden. De grote vraag is of hij voldoende geld weet te vinden om de autoproductie weer op gang te krijgen. Die ligt zo goed als stil. Nu is het vooral het ene gat met het andere vullen.

In de zomer werd op het laatste moment een veiling van de Spyker-boedel voorkomen door een belastingschuld te voldoen. Die werd echter al snel gevolgd door een huurschuld. Wie of wat is de volgende? Tegen bedrijfsonderdeel Spyker Events & Branding loopt een faillissementsaanvraag.

Meer miljoenen nodig


Waar Muller aan de ene kant zijn onderneming redt, wordt die aan de andere kant geamputeerd. Wil Spyker echt in leven kunnen blijven, dan moeten er auto's - de B6 Venator en de C8 Aileron - worden gemaakt, en verkocht. Maar daarvoor zijn op z'n minst enkele miljoenen euro's nodig.

Aan Spyker kleeft het imago van wanbetaler. Toeleveranciers zullen niet op rekening willen leveren en zullen boter bij de vis willen. Daardoor is op voorhand nog eens extra veel geld nodig om de productie te starten. Zolang Victor Muller de benodigde miljoenen niet regelt, blijft Spyker in zijn huidige comateuze staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten