donderdag 29 september 2011

Spyker sportwagens toch verkocht

Spyker is toch verkocht, maar niet aan Vladimir Antonov. Een Amerikaanse investeerder gaat ermee vandoor. North Street Capital koopt Spyker voor 32 miljoen euro. De man achter North Street, Alex Mascioli, is een fervent autoliefhebber die zelf racet en ook auto's test voor zijn eigen website.

Van die 32 miljoen euro wordt Saab niet veel wijzer. Maar Victor Muller wel. Moederbedrijf Swedish Automobile sluist het bedrag door naar Victor Muller. Zijn investeringsvehikel Tenaci Capital had pandrecht op Spyker in ruil voor de lening van 74 miljoen dollar die Tenaci begin 2010 had verstrekt (aan wat toen nog Spyker Cars nv heette) om Saab te kopen. Die schuld van Swedish Automobile aan Victor Muller wordt nu 43,7 miljoen dollar (= 32 miljoen euro) lager door de verkoop van Spyker. Nu kan Muller de financiers achter zijn Tenaci Capital terugbetalen, waaronder Vladimir Antonov.

Bedrag niet zeker
De 32 miljoen is precies hetzelfde als wat eerder overeengekomen was met Antonov. Of dat hele bedrag er komt, hangt af van voorwaarden die niet worden toegelicht. Maar we kunnen een beeld krijgen van die voorwaarden, want in de principe-deal met Antonov werd het bedrag gesplitst: 15 miljoen zeker en maximaal 17 miljoen als earn-out op basis van de resultaten van Spyker in de periode 2011-2016.

Antonov haakt af
Opmerkelijk is dat Vladimir Antonov dus afziet van Spyker. Terwijl hij die intentie wel had vastgelegd en alle voorbereidingen waren getroffen. Antonov had zich al verbonden aan Coventry Prototype Panels (CPP), het Britse bedrijf waar de Spyker sportwagens gebouwd worden.

Althans, dat is de bedoeling. Eind 2009 zijn alle productiefaciliteiten uit Zeewolde verplaatst naar CPP, dat doorvoor zijn bedrijf uitbreidde en extra mensen aannam. Maar sindsdien zijn er daar nauwelijks Spyker C8 Aileron-modellen uit de fabriek gerold.

Antonov is feitelijk al die tijd moeten opdraaien voor de kosten van de slapende Spyker-productielijn van CPP. Kennelijk is de definitieve blokkade vanuit de Europese Investeringsbank en de Zweedse overheid tegen zijn deelname aan Saab reden om helemaal af te zien van verdere investeringen rondom Swedish Automobile.

Verouderd
De vraag is nu of Alex Mascioli erin slaagt om de Spyker sportwagens weer op gang te krijgen. Want net als bij Saab gebeurt er bij Spyker al heel lang helemaal niets. De C8 Aileron is tweeënhalf jaar na zijn onthulling nog steeds niet klaar voor serieproductie. Bovendien is de auto technisch verouderd. Audi gebruikt het motorblok dat in de Spyker ligt zelf niet eens meer. En om een nieuwe motor erin te krijgen is weer ontwikkelingstijd en -geld nodig. Benieuwd of Mascioli dat voldoende kan bieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten