donderdag 22 september 2011

Reorganiseren bij Saab is vooral tijdrekken

Opluchting overheerste dinsdag bij Saab toen de rechter het verzoek tot reorganisatie in hoger beroep alsnog toekende. Maar die reorganisatie is niet de oplossing voor de problemen bij Saab, het is in feite niets meer dan tijd winnen.

Saab is de komende drie maanden verlost van hongerige schuldeisers die bezittingen opeisen via incassoprocedures. Wat er in de tussentijd gebeurt, is vooral wachten. Wachten tot de Chinese partners Pang Da en Youngman met hun beloofde miljoenen over de brug komen.

Niet saneren
De fase die Saab nu ingaat is dan ook beter te omschrijven met uitstel van betaling dan met de term reorganisatie. Die term doet vermoeden alsof het bedrijf flink opgeschud en geherstructureerd wordt. Zo ver lijkt het bij Saab niet te gaan. Binnen drie tot vijf weken krijgen de schuldeisers een plan voorgelegd over de afbetaling van de schulden. Maar er is geen plan aangekondigd om het bedrijf grondig te saneren.

Wel heeft Saab bekendgemaakt dat het de efficiƫntie van de fabriek onder de loep gaat nemen. Het businessplan wordt herschreven voor de periode vanaf 2012. Dat is niet meer dan logisch gezien de huidige productieaantallen van enkele tienduizenden auto's per jaar.

Illusie
Het lijkt een illusie om te denken dat Saab weer snel op zijn oude streefgetal van 120.000 auto's per jaar zal zitten. In een fabriek die beduidend minder auto's maakt, zijn ook minder mensen nodig. Saab heeft dan ook gezegd dat ontslagen niet uit te sluiten zijn.

De oplossing komt als de 245 miljoen euro uit China arriveert in - naar verwachting - november. Maar ook dat is niet de uiteindelijke oplossing. Het bedrag is maar net genoeg om de openstaande schulden, leningen en voorschotten terug te betalen.


Productie opstarten
Waar het echt om draait, is het opnieuw opstarten van de autoproductie. Dat kan alleen als de leveranciers genoeg vertrouwen hebben in het voortbestaan van Saab. Daarvoor is niet alleen vereffening van de schulden nodig, maar ook uitzicht op voldoende cash bij Saab om nieuwe onderdelen te bestellen. Hervatting van de productie wordt niet meer voor dit jaar verwacht, ervan uitgaande dat pas vanaf november concreet met leveranciers gesproken kan worden als het Chinese geld binnen is.

Bovenal is er vertrouwen nodig van de consument: de autokoper die in de Saab-showroom zijn handtekening zet onder een koopcontract. Na vijfenhalve maand stilstand bij Saab is dat vertrouwen danig geschaad. En dat is misschien nog wel het ergste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten