Alle hoop van Saab is gevestigd op het geld dat de Chinese partners Pang Da en Youngman toegezegd hebben. Hun gezamenlijke 245 miljoen euro is doorslaggevend om Saab een toekomst te geven, betoogde Victor Muller afgelopen week keer op keer.
Maar die toekomst is slechts van korte duur. Het lijkt een hoog bedrag, maar het is te weinig in het licht van de situatie waarin Saab nu verkeert. Saab staat voor 150 miljoen euro in het krijt bij zijn leveranciers. Verder moet er nog circa 10 miljoen euro aan lonen over de maand augustus uitbetaald worden.
Voorgeschoten
Bovendien hebben de Chinezen al 30 miljoen euro voorgeschoten, onder andere om salarissen te betalen. Dat geld was eigenlijk bestemd voor een bestelling van 1.300 auto's, dus daar is een nieuw gat gecreƫerd. Dat gat moet eerst gedicht worden, ofwel: Saab moet de onderdelen voor die 1.300 auto's uit vers geld betalen. Zo raakt de 245 miljoen snel opgebrand.
Nieuwe modellen kosten geld
Ten slotte is dat bedrag bij lange na niet genoeg om Saab een sterke positie als zelfstandige fabrikant te geven. De ontwikkeling van nieuwe modellen vergt miljarden. Saab heeft bij de bekrachtiging van de samenwerking met Pang Da en Youngman maar liefst drie nieuwe modellen aangekondigd, geheel in lijn met Mullers bekende werkwijze om nogal ver op de zaken vooruit te lopen. Er komt een kleine 9-1 als concurrent voor de Mini en verder een 9-6 en 9-7. Daarvoor is aanvullende financiering nodig.
Dividend nadert
Intussen komt een andere kostenpost steeds dichterbij. Vanaf 2012 moet Saab dividend gaan betalen over de preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar die General Motors bij de overname meegaf. Dat bedrag is een verplichting van Saab aan GM en het dividend wordt verrekend in de vorm van een rente van 6% op de hoofdsom. Vanaf juli 2012 wordt de rente een niet malse 12%. In zijn huidige staat kan Saab dat er lastig bij hebben.
Het Chinese geld wordt vooral gebruikt om gaten uit het verleden te dichten. De zoektocht naar financiering is na de magische 245 miljoen dus allesbehalve voorbij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten