Wie dacht dat de rol van Vladimir Antonov omtrent Saab uitgespeeld was, heeft het mis. Dat was vorige week al op dit blog te lezen. Deze week voert hij de druk op de instanties rond Saab verder op. Nu de nood hoog is, profileert hij zich steeds nadrukkelijker als de redder waar men niet omheen kan.
Gisteren schreef Antonov een brief aan industrieminister Maud Olofsson waarin hij zijn zorgen uit over haar vertrek uit de politiek en het effect daarvan op Saab. Kortgeleden had hij al een ontmoeting met haar om zijn plannen uiteen te zetten. Olofsson was na afloop gematigd positief en zei dat ze Antonov best wil toelaten tot Saab, mits alle andere betrokken partijen ook akkoord gaan. De Europese Investeringsbank blokkeert Antonov echter nog steeds. Die wil zeker weten dat Antonov's vermogen geen dubieuze afkomst heeft.
Antonov zorgt er dus heel slim voor dat hij zijn goede bedoelingen met Saab etaleert bij de machtigste instanties rond de overlevingsstrijd van Saab. Alle hoofden draaien zijn kant op. Terwijl alle andere mogelijkheden uitgeput lijken, staat Antonovs aanbod om 100 miljoen euro te investeren nog als een huis.
Stap verder
Deze week ging Antonov nog een stap verder. Hij wil de uitgestelde betaling van Saab aan General Motors overnemen. Bij de overname van Saab door Spyker vorig jaar gaf General Motors 326 miljoen dollar mee in de vorm van preferente aandelen. Victor Muller riep lange tijd dat het kapitaal was, maar daarover werd hij door Euronext op de vingers getikt. In werkelijkheid is het een verplichting. Het is immers een uitgestelde betaling. Vanaf volgend jaar komt daar rente op en in 2016 moet het bedrag afgelost worden. Die aflossingsverplichting is een enorme molensteen om de nek van Saab waar momenteel bijna niemand bij stilstaat.
Antonov wil naar verluidt deze schuld van Saab aan GM overnemen voor 80 tot 90 miljoen euro. Als hij in plaats van GM de schuldeiser is, dan wordt zijn machtspositie ten aanzien van Saab groter. GM is waarschijnlijk allang blij dat het van het hoofdpijndossier Saab verlost is. Als de 326 miljoen wordt afbetaald, dan is dat meegenomen, en als dat niet lukt, boekt GM het gewoon af. Van zo'n bedrag ligt de Amerikaanse autoreus niet wakker. En als het nu een deel ervan kan krijgen via Antonov, is het ook goed. GM heeft niet langer bezwaar tegen Antonov. Ten tijde van de overname nog wel en daarom kocht Victor Muller Antonov toen uit.
Publieke opinie
In Zweden gaan steeds meer stemmen op om Antonov toe te laten als investeerder in Saab. Zo komt niet alleen vanuit Antonov zelf, maar ook vanuit andere belanghebbenden steeds meer druk op de EIB en de Zweedse regering. Als zij een mogelijke oplossing blokkeren, zodat Saab alsnog failliet gaat, dan zal de publieke opinie het deze instanties zwaar aanrekenen. De Zweedse regering zal dat ongetwijfeld geen prettig scenario vinden.
Door subtiel de zwarte piet bij anderen neer te leggen, terwijl die tot nu toe juist hem zwart maakten, maakt Antonov ruimte voor zichzelf om de rol van redder op zich te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten