dinsdag 14 juni 2011

Swedish of toch Chinese Automobile

Spyker Cars staat op het punt zijn naam te veranderen in Swedish Automobile, maar die naam is inmiddels niet meer zo passend. Het zou eerder Chinese Automobile moeten zijn, gezien de tweede Chinese partner die Saab-topman Victor Muller heeft weten te strikken.

Maandag maakte Spyker bekend dat de deal met Pang Da wordt uitgebreid met Youngman. Dat is een relatief kleine Chinese autofabrikant die 136 miljoen euro in Spyker/Saab steekt en gaat deelnemen in de joint ventures die met Pang Da waren overeengekomen: eentje voor distributie en eentje voor productie van auto's. Youngman krijgt in die joint ventures belangen van respectievelijk 33% en 45%.

Probleem niet opgelost
Het is Muller dus weer gelukt om Chinezen aan zich te binden. Maar daarmee is het meest acute probleem van Saab niet opgelost: gebrek aan cash. De deal met Youngman moet worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten. Bij Pang Da was dat niet nodig omdat dat geen autofabrikant maar enkel autodistributeur is. Youngman is een fabrikant en valt onder hetzelfde regime als de deal met Hawtai van begin mei. En we weten hoe dat is afgelopen.

De 136 miljoen euro die Youngman belooft, staan dus nog lang niet op de bankrekening van Saab in Zweden. Terwijl dat juist het hardst nodig is. Auto's bouwen in China kan wel even wachten.

Ver vooruit
Opmerkelijk is dat Muller weer bijzonder ver op de zaken vooruitloopt. De deal met Youngman is de invulling van het gewenste partnership met een autofabrikant om in China auto's te kunnen produceren. Pang Da is alleen een distributeur en dealer. Maar voordat Saab gaat dromen over auto's maken in China, zou het beter zijn om eerst de band in Trolhättan weer te laten draaien.

Achteraf blijkt dat bij de herstart van de fabriek in Zweden op 27 mei lang niet alle achterstallige rekeningen van leveranciers zijn voldaan. Daarom stopten enkele van hen weer snel met leveren, zodat de fabriek vorige week voor de tweede keer tot stilstand kwam.

Zolang er geen cash is, is het onduidelijk wanneer de fabriek in Trolhättan weer gaat draaien. Muller waagde zich vandaag dan ook maar niet meer aan een voorspelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten