Merkwaardig. Saab heeft een bestelling uit China ontvangen voor 582 Saabs ter waarde van 13 miljoen euro. De besteller wenst anoniem te blijven. Het geld zal nog deze week op de rekening van Saab worden bijgeschreven. Op die manier kan Saab alsnog de salarissen van zijn medewerkers uitbetalen.
De vooruitbetaling op de bestelling lijkt sterk op de overeenkomst met de Chinese autodistributeur Pang Da van enkele weken geleden. Als onderdeel van die deal betaalde Pang Da 30 miljoen euro voor 1.300 Saabs die later dit jaar geleverd gaan worden.
Noodgreep
Of de besteller van vandaag ook Pang Da is, blijft ongewis. Het kan evengoed een van de andere partijen zijn waarmee Saab onderhandelt of heeft onderhandeld. Als het toch Pang Da zou zijn, dan is dat best verklaarbaar. Pang Da heeft een investering van 65 miljoen euro klaarliggen die onderwerp is van goedkeuring door de Chinese autoriteiten. Het kan zo zijn dat via de bestel-constructie alvast een deel van dat bedrag wordt vooruitgeschoven. De 13 miljoen kan dan later van de 65 miljoen worden afgetrokken. Maar dat is een speculatieve veronderstelling.
Het is in elk geval een noodgreep om cash binnen te halen. Het nieuws van een week geleden dat er geen geld meer is om salarissen uit te betalen, heeft veel kwaad bloed gezet in Zweden. De vakbonden dreigen met een faillissementsaanvraag als Saab geen manier vindt om toch uit te betalen.
Goed nieuws show
Deze week speelt Saab het slim door op de maandagochtend bij aanvang van een nieuwe beursweek een goed-nieuws-show op te voeren met het verse geld. De aandelenkoers, die vorige week een ongekende afstraffing van dik 50% kreeg, spoot direct omhoog.
Maar vandaag was er ook minder goed nieuws. De Raad van Bestuur van Saab is een paar leden kwijtgeraakt. Twee vakbondsvertegenwoordigers en de bedrijfsjuriste (saillant genoeg de vrouw van Saabs pr-man) zijn afgelopen weekend opgestapt. Victor Muller leidt Saab nu in zijn eentje. Veteraan Jan-Ake Jonsson was een maand geleden al vertrokken. Zo verliest de top dus alle oude getrouwen.
Rode draad
Muller die zakenpartners verliest: dat is een rode draad in de geschiedenis van Spyker. In de afgelopen tien jaar heeft Muller een spoor van zakenpartners en medebestuurders achter zich gelaten die na korte of langere tijd uit onvrede zijn opgestapt. De eerste in de rij was Maarten de Bruijn, met wie hij Spyker in 2000 oprichtte. Die werd met ruzie het bedrijf uitgewerkt. Later hielden ook John de Mol en Michiel Mol, die fors hadden geïnvesteerd, het voor gezien.
Bestuurders in loondienst is evenmin een lang leven beschoren. Financieel bestuurders Lex Roukens stapte na een jaar op. Zijn opvolger Hans Go vertrekt binnenkort omdat volgens de officiële lezing het moederbedrijf geen aparte CFO nodig heeft naast die van Saab. Maar Saab heeft momenteel helemaal geen CFO. De beoogde CFO zag uiteindelijk af van zijn komst en sindsdien is die functie vacant gebleven.
Solo
Muller opereert solo. Zo is het altijd al geweest. Zijn plannen reiken zo ver, en hij neemt zulke grote stappen dat bijna niemand hem kan bijhouden. Wie zich niet kan vinden in zijn grootste plannen waar hij rotsvast in gelooft, die laat hij achter. Hij gaat dóór naar de toekomst waar hij in gelooft. Hijzelf stapt in het vliegtuig en gaat de wereld over op zoek naar financiers; hij werkt dag en nacht om geld te vinden; hij gaat zelf aan de onderhandelingstafel zitten met potentiële partners.
Volgens Zweedse media heeft Saab een verzoek ingediend voor statutenwijziging die een directie van een of twee mensen mogelijk maakt. Kennelijk is Muller van plan zelf de touwtjes in handen te houden zonder al te veel mensen om zich heen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten