woensdag 8 juni 2011

Saab weer stilgevallen

En weer ligt de productie bij Saab stil. Na iets meer dan een week gedraaid te hebben, stopte de band dinsdag rond lunchtijd. Tekort aan onderdelen was de oorzaak. Woensdagochtend ging de fabriek weer draaien , maar al na 40 minuten zwegen de machines opnieuw.

De woordvoerders van Saab bagatelliseren de productie-onderbrekingen. Zij stellen dat hervatting van de productie na zeven weken stilstand tot hick-ups kan leiden.

Maar zoals vaker bij Saab en moederbedrijf Spyker, kan de oorzaak dieper liggen. Ondanks de miljoenen die Victor Muller heeft losgepeuterd bij zijn nieuwe Chinese vrienden, zijn nog niet alle openstaande rekeningen bij leveranciers voldaan. In Zweden klinken ontevreden geluiden vanuit leverancierskringen.

Optelsom
Voor de herstart van de fabriek was 90 miljoen euro nodig. Daarvan kwam 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini in de vorm van een converteerbare lening. Nog eens 30 miljoen euro kwam van de nieuwe Chinese partner Pang Da als vooruitbetaling op 1.300 bestelde auto's. Pang Da heeft intussen voor 15 miljoen euro extra auto's besteld. De derde component van de optelsom is 29 miljoen euro van de Europese Investeringsbank. En die is, voor zover bekend, nog altijd niet binnen.

Het EIB-geld is onderdeel van de grotere lening van 400 miljoen euro die eerder is afgesproken. Dat geld is bedoeld voor speciale projecten onder voorwaarde dat Saab zelf een even groot bedrag bijpast. Dat laatste is momenteel een lastige zaak. Op de aandeelhoudersvergadering van vorige maand gaf topman Victor Muller toe dat een deel van de achterstallige betalingen betrekking had op deze speciale projecten.

Schamen
Toen Victor Muller terugkwam uit China met het contract met Pang Da op zak en de Saab-medewerkers toesprak, beloofde hij dat zo'n ingrijpende onderbreking nooit meer zou gebeuren. Toen de vertegenwoordigers van Pang Da op vrijdag 27 mei op bezoek waren, maakte Muller een feestje van de herstart. Dat is de publicitair-slimme Muller wel toevertrouwd.

Maar het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Bij een autofabriek gaat het er primair om dat er auto's worden gemaakt. Saab moest deze basisactiviteit noodgedwongen onderbreken vanwege gebrekkig cashmanagement. Dat is iets om je als management diep voor te schamen. Dat je het zover laat komen. Feest vieren als de productie weer op gang komt slaat in dit opzicht nergens op. Stilzwijgend met het schaamrood op de kaken de productielijn weer aanzetten is meer gepast.

Het is alsof Albert Heijn zijn leveranciers niet betaalt, waardoor schappen leeg raken en winkels moeten sluiten. En dat topman Dick Boer daarna, als er weer geld gevonden is en betaald is, feestelijk de winkel heropent.

Risico
Muller neemt een groot risico. Een slechte betalingsmoraal ondermijnt het vertrouwen in het bedrijf. De onvrede bij leveranciers is allesbehalve weggenomen. Zij zijn niet gerust op de toekomst voor de langere termijn. Saab kan niet zonder zijn leveranciers. Die zijn niet zomaar inwisselbaar. Als ze afhaken, kan dat alsnog het einde van Saab betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten