vrijdag 24 juni 2011

Vlak Vladimir Antonov nog niet uit

Nu de nood bij Saab hoger is dan ooit, en de zoektocht naar financiers in volle gang is, rijst de vraag welke rol Vladimir Antonov kan spelen in deze situatie. Velen denken dat de jonge miljonair (36) buitenspel staat, omdat hij geen aandeelhouder meer mocht zijn en niet mag investeren in Saab. De Europese Investeringsbank (EIB) en de Zweedse overheid blokkeren zijn deelname omdat ze twijfelen aan de afkomst van Antonovs vermogen en vermoedens hebben over banden met dubieuze kringen. De Zweedse National Debt Office en voormalig Saab-eigenaar General Motors hebben Antonov intussen wel vrijgepleit.

Maar reken erop dat Antonov alles vanaf de zijlijn nauwgezet volgt. Hij heeft herhaaldelijk bij monde van een woordvoerder de wens geuit om weer te investeren in Saab, zodra hij groen licht krijgt. Vergeet niet dat de overname van Saab het idee van Antonov zelf was. Toen Koenigsegg eind 2009 afhaakte als potentiƫle koper van Saab, zei Antonov in zijn Londense kantoor tegen Victor Muller: zou dat niet wat voor ons zijn?

Antonov had grote plannen met Saab. Zo wilde hij in Rusland, in autobolwerk Kaliningrad een fabriek bouwen voor budgetauto's op basis van techniek van de oude Saab 9-3 en 9-5 modellen. Diezelfde techniek werd door Saab verkocht aan het Chinese BAIC, maar die mag dat alleen op zijn thuismarkt gebruiken.

100 Miljoen euro
Antonov heeft momenteel 100 miljoen euro klaar liggen om in Saab te steken. Maar de autoriteiten staan hem dat niet toe. Muller kon op de aandeelhoudersvergadering een maand geleden zijn frustratie nauwelijks verbergen toen hij erover sprak: 'Het geld is er en toch mag je er niet bij. Als Antonov dat geld in januari had mogen investeren, dan hadden we de huidige problemen helemaal niet gehad.'

Velen rondom Saab vragen zich af waarom Antonov nu niet gewoon wordt toegelaten. Dat zou een oplossing zijn. Als de nood maar hoog genoeg is, zal de Zweedse overheid misschien toch overstag gaan om te voorkomen dat 3.500 Saab-werknemers op straat komen te staan. De Zweedse Industrieminister Maud Olofsson zei deze week dat de Zweedse overheid Antonov best groen licht wil geven, maar alleen als de EIB dat ook doet.

De EIB heeft zich daarover nog niet uitgesproken. Wel is duidelijk dat de onderlinge verhoudingen tussen Saab en de EIB niet optimaal zijn. Afgelopen weken zijn er stekeligheden over en weer uitgesproken. Muller ergert zich aan de 'oorverdovende stilte' van de kant van de EIB, die op zijn beurt een persbericht uitstuurde waarin het stelt 'geen liquiditeitsverschaffer te zijn'. De aanvraag van Saab is in behandeling en de EIB merkte fijntjes op dat het daar al meer tijd in gestoken heeft dan in andere gevallen vanwege wijzigingen bij Saab.

Onvoldoende
Maar dan nog. Antonovs 100 miljoen is niet voldoende om de toekomst van Saab zeker te stellen. De achterstallige rekeningen alleen al belopen 60 mln euro. Dan is er geld nodig om nieuwe onderdelen te kopen voordat de productie echt kan beginnen. Met andere woorden, ook al zijn de rekeningen betaald, dan nog ontstaat er een gat van vele weken tot aan het moment dat de cash op verkochte auto's begint binnen te stromen. En dan hebben we het nog niet eens over de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen. Antonovs 100 miljoen is misschien wel voldoende als daarna de Chinese miljoenen gaan binnenkomen. Maar dat is nog allerminst zeker.

Met het doorzettingsvermogen dat we van hem kennen is Muller momenteel 24 uur per dag bezig om geld te vinden - iets wat hij al vaker heeft moeten doen. Deze keer is het echter anders. Muller bevindt zich in een ander krachtenveld dan toen hij alleen de Spyker sportwagenfabriek runde. Dat was een klein wereldje met relatief kleine bedragen. Nu heeft hij te maken met Europese en nationale overheden en toezichthouders. Dergelijke instanties laten zich minder makkelijk overtuigen dan potentiƫle zakenpartners.

Maar onderschat Muller nooit. Op het moment dat er geen redden meer aan lijkt, tovert hij een konijn uit zijn hoge hoed. Eind 2007, na het Formule 1-debacle, was dat Vladimir Antonov. Wie weet wordt de Rus voor de tweede keer redder in nood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten