vrijdag 22 juli 2011

Leveranciers van Saab verliezen hun geduld

Saab heeft de verwachte hervatting van de productie uitgesteld tot op zijn vroegst week 35, ofwel 29 augustus. Maar het is de vraag of de fabriek in Trolhättan nog wel gaat draaien, want nu is er serieuze fallissementsdreiging.

Leveranciers lijken niet erg veel zin te hebben om nog mee te werken aan de herstart. Eén leverancier, SwePart, heeft vandaag een faillissementsaanvraag ingediend. SwePart heeft nog ruim een half miljoen euro tegoed van Saab Automobile Tools, een van de dochtermaatschappijen van Saab. Dat geld had al begin deze maand binnen moeten zijn, maar het is er nog steeds niet. 'Dat heeft mijn vertrouwen geknakt', zei directeur Lars Thunberg tegen het Zweedse persbureau TT. Het openstaande bedrag lijkt klein, maar voor een klein bedrijf zoals wij is het veel geld, aldus Thunberg.

Niet allemaal betaald
Nog steeds zijn de leveranciers bij wie Saab schuld had opgebouwd niet allemaal betaald. Ook bij het Nederlandse bedrijf Nedschroef staat nog een bedrag open, zegt directeur Chris Mezger. Pas als dat voldaan is, wil hij weer leveren aan Saab. Mezger is daarover momenteel niet in gesprek met Saab. 'Wij zijn maar en kleine partij. Ik neem aan dat ze eerst met de grote partijen tot een akkoord willen komen.'

Het geduld van meer leveranciers raakt op. Lars Holmqvist van de Europese leveranciersorganisatie Clepa merkt dat bij zijn leden: 'Saab heeft het een tijd kunnen uitzingen door korte-termijntrucs waarbij ze leveranciers zover kregen te leveren, maar vervolgens toch niet in staat bleken om te betalen', zegt hij in Zweedse media.

Net als in 2007
De irritatie bij de leveranciers is begrijpelijk. Victor Muller beloofde toen hij medio mei met Chinees geld terugkwam dat het weer goed zou komen, maar vele weken later zijn er dus nog steeds tal van onbetaalde rekeningen. Sommige bedrijven in Zweden hebben zich al tot een incassobureau gewend.

Misschien moeten ze eens bellen met de Nederlandse en Duitse bedrijven die in 2007 voor hetzelfde probleem stonden. Toen had Spyker dezelfde belabberde betalingsmoraal als Saab nu. Boze bedrijven stapten naar de pers met hun grieven.

Geen vertrouwen
Door dat Saab veel leveranciers nog steeds in de kou laat staan, wordt de herstart van de productie er niet makkelijker op. Saab geeft als reden voor de vertraging dat eerst alle aanvoerlijnen op orde moeten zijn. Ofwel: als er ook maar één onderdeel ontbreekt, dan heeft het geen zin om de productielijn te starten.

Mezger van Nedschroef ziet het somber in: 'Ik heb er niet veel vertrouwen in. Een situatie zoals nu heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als dat geld uit China niet komt, dan is het over voor Saab.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten