dinsdag 28 oktober 2014

Tegenvallers stapelen zich op voor Spyker

Drie tegenvallers voor Spyker deze week. Eerst krijgt de sportwagenbouwer uit Zeewolde ongelijk van de rechter in de Verenigde Staten, de huurbaas eist zijn geld op en een dochteronderneming heeft uitstel van betaling gekregen.

Dinsdag diende bij de rechtbank in Lelystad een zaak over een huurachterstand die Spyker heeft. Spyker zou al sinds begin dit jaar geen huur meer betaald hebben aan verhuurder Jacques Walch, de eigenaar van het bedrijfspand in Zeewolde. Huur en rente zou zijn opgelopen tot EUR 150.000. Spykers financieel directeur Arjen Dikken bevestigt tegen Quote dat er een huurachterstand is, maar geeft verder geen details. De uitspraak is woensdag 5 november.


Daarnaast vond Quote uit, dat dochterbedrijf Spyker Events & Branding dinsdag uitstel van betaling heeft gekregen. Onderzoeksbureau voor de automotivesector Jato Dynamics heeft nog EUR 40.000 te goed voor een onderzoek dat het in opdracht van Spyker Events & Branding uitvoerde. Omdat Spyker maar niet over de brug komt, heeft Jato faillissement voor de Spyker-dochter aangevraagd. Die organiseert onder meer bezoeken aan de fabriek in Zeewolde.

Claimzaak
Deze tegenvallers komen nadat Spyker ook al het hoger beroep verloor in de claimzaak tegen General Motors (GM). Spyker-topman Victor Muller claimde USD 3 miljard schade bij GM: het bedrag dat Saab waard zou zijn geweest als Muller de Zweedse autobouwer met geld van het Chinese Youngman had kunnen redden. GM blokkeerde de Chinese kapitaalinjectie, omdat het geen Chinese controle over Saab wilde en deed dat door levering van GM-onderdelen aan Saab te stoppen.

GM stelt dat het contractueel het recht had om dat te doen. Muller vond van niet, maar ook in hoger beroep gaf de rechter GM gelijk. De rechter veegt, net als zijn voorganger in de eerdere behandeling, de vloer aan met Spykers belangrijkste argument, namelijk dat er een overeenkomst met Youngman lag voor een investering die zo gestructureerd was dat Youngman geen eigendom in Saab zou verwerven. Die overeenkomst was veel te voorlopig en van te veel onzekerheden afhankelijk om valide te kunnen zijn, oordeelt de rechter.

Daarmee botst Muller op de grenzen van zijn manier van zakendoen. Deals zijn bij hem vaak mondelinge afspraken of voorlopige toezeggingen, waarbij de wens vaak de vader van de gedachte of de deal is. Maar voor een rechter houdt dat geen stand, zo blijkt.

Geldnood
Het lijkt erop dat de geldnood nu wel erg hoog aan het worden is. De twee schuldeisers die zich deze week openbaren, zijn niet de eerste. Deze zomer stond de Belastingdienst op het punt een belastingschuld te innen via een veiling van de inboedel van Spyker. Die werd op het laatste moment afgewenteld doordat Spyker alsnog betaalde.

Begin dit jaar had interim manager legal affairs Joest Straat een zaak tegen Spyker aangespannen vanwege achterstallige betaling van zijn facturen van in totaal EUR 24.500. De sportwagenfabrikant uit Zeewolde beriep zich aanvankelijk meerdere keren op betalingsonmacht wegens geldgebrek. De rechter dwong Spyker om Straat te betalen.

De diverse schulden die al langere tijd openstaan, doen vermoeden dat er nauwelijks geld vanuit China komt, ondanks de deal met Youngman uit 2012 die goed was voor zo'n EUR 10 miljoen. Die investering had Spyker een nieuwe, zelfstandige toekomst moeten geven nadat Saab kopje onder was gegaan. Als al die miljoenen daadwerkelijk waren gekomen, dan had Spyker de productie opnieuw kunnen opstarten en de nieuwe Spyker B6 Venator kunnen uitontwikkelen. Maar in plaats daarvan blijft het angstvallig stil.

Chronisch verlieslatend
Spyker heeft een lange geschiedenis van problematisch betaalgedrag. Maar Victor Muller toonde zich de afgelopen 15 jaar een ware meester in het vinden van financiers. Telkens toverde hij weer een financieel konijn uit zijn hoge hoed, niet zelden op momenten dat het einde van het chronisch verlieslatende Spyker nabij leek. Spykers motto Nulla tenaci invia est via – voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar – is Muller op het lijf geschreven.

Maar Muller lijkt zich nu op een doodlopende weg te bevinden. Om auto’s zoals de Spyker C8 Aileron en de Spyker B6 Venator gaat het al tijden niet meer bij Spyker. En Victor Muller lijkt Victor Muller niet meer. Hij was persoonlijk aanwezig in de rechtbank in Lelystad, maar verweerde zich niet. Terwijl Muller zich in het verleden regelmatig ontpopte tot een straatvechter als het voortbestaan van Spyker in het geding was. Gelatenheid is geen karaktereigenschap van de Spyker-baas.

maandag 7 juli 2014

Spyker heeft belastingschuld betaald - veiling van de baan

De veiling van de Spyker-inboedel is van de baan. Spyker heeft zijn belastingschuld betaald, en daarop heeft de Belastingdienst de veiling bij Troostwijk Auctions geannuleerd, bevestigt het veilinghuis.

Afgelopen vrijdag zei Spyker-topman Victor Muller tegen BNR's Nationale Autoshow al dat er was betaald, maar het wachten was op de afwikkeling van de formele procedure waarbij de Belastingdienst het geld op zijn rekening moet zien staan, alvorens het de opdracht kan geven om de veiling af te blazen.

Op BNR gaf Muller de Belastingdienst onder uit de zak omdat de fiscus volgens Muller traag was met de verwerking van de betaling. Maar het feit dat er een veiling op til was, geeft aan dat de schuldprocedure al veel langer loopt. Een veiling is het eindpunt van een proces van aanmaningen en beslaglegging dat maanden kan duren.

Belangrijke historie

Veilinghuis Troostwijk Auctions kondigde de veiling vorige week woensdag aan. De te veilen kavels omvatten de belangrijkste auto's en prototypes uit de historie van Spyker, zoals woensdag op dit blog is uiteengezet. Ook zou een partij motorblokken en andere onderdelen onder de hamer komen.

Er was al belangstelling getoond van kopers uit binnen- en buitenland, laat het veilinghuis vandaag weten.



Troostwijk veilde eerder al twee Spykers uit de boedel van de Litouwse Snoras Bank, het bedrijf van Spykers Russische geldschieter Vladimir Antonov dat genationaliseerd is door de Litouwse staat.

Waarde onduidelijk

De waarde van de kavels samen is lastig vast te stellen. Het is onduidelijk wat marktpartijen over zouden hebben voor de niet-rijdende prototypes. Zelfs voor de rijklare auto's is dat moeilijk. Spyker hanteert weliswaar een catalogusprijs voor zijn modellen, maar op handelsmomenten zoals een veiling doet die niet zo terzake.

Het afblazen van een veiling zoals deze is hoogst ongebruikelijk, valt te beluisteren in het veilingwezen. Wel is het typerend voor de werkwijze van Victor Muller. In de afgelopen jaren bij Spyker en ook bij Saab wist hij vaak op het allerlaatste nippertje met veel kunst en vliegwerk nog geld te vinden om problemen af te wenden.

 


Nu de veiling niet doorgaat, missen verzamelaars de mogelijkheid om een interessant stuk Nederlandse autohistorie op de kop te tikken. Want de C8 Zagato is een unicum. Ook de donkergrijze Double 12 S die jarenlang de werkkamer van Victor Muller in Zeewolde sierde, is een collector's item. En die oranje Spyker C8 Double 12 R die aan Le Mans deelnam in 2003, die hoort gewoon in het Louwman Museum.

woensdag 2 juli 2014

Belastingdienst laat Spyker zijn ziel verkopen

De inboedel van Spyker gaat grotendeels onder de hamer. De Belastingdienst laat auto's veilen die de ziel van het sportwagenmerk zijn.

De veiling zal later deze maand plaatsvinden bij Troostwijk Auctions en geïnteresseerden kunnen tot 28 juli inschrijven. Op de website van het veilinghuis is te zien dat zowat de hele historie van Spyker eruit gaat: straatwagens, testwagens, prototypes, race-auto's en motorblokken.



Spyker C8 Double 12 in race-uitvoering. Hiermee reed Spyker
de 24 Uur van Le Mans.
De lijst met te veilen kavels bevat onder meer het prototype van de D8 Peking-to-Paris suv. Ook de C8 Zagato staat op de lijst, net als de oranje C8 Double 12 raceauto waarmee Spyker in 2003 voor het eerst de 24 Uren van Le Mans uit reed. Ook de twee demo-C8 Ailerons, de oranje en de witte, plus een voorraad van 85 Audi V8-motorblokken worden genoemd. Verder staat er één van de allereerste Spyker C8 Spyders bij, met de tankvuldop nog in het midden op de voorklep. Het zijn allemaal unieke exemplaren, die samen het hart van de geschiedenis van Spyker vormen.

Opvallend is dat de jongste creatie van Spyker, de B6 Venator, niet ter veiling komt. Het prototype daarvan, dat op de Autosalon van Genève en op Pebble Beach te zien was, is juridisch mogelijk eigendom van Youngman, de Chinese partner waarmee Spyker in 2012 een investeringsdeal sloot, in ruil voor intellectueel eigendom.

Vorige generatie V8 motorblok van Audi dat in de Spyker-auto's ligt.
Ook opvallend is dat de veiling alleen auto's en auto-onderdelen betreft en geen gereedschappen, computers of kantoorinventaris. Zonder dit rollend materieel kan Spyker nog steeds functioneren, want de vitale bedrijfsinfrastructuur blijft intact.Het lijkt erop dat de veiling niet beoogt om Spyker in faillissement te helpen. In dat geval zou de lijst met te veilen voorwerpen nog veel langer kunnen zijn. Het lijkt in de huidige vorm een middel om geld op te halen.

Dat de Belastingdienst een veiling op touw zet, geeft aan dat Spyker de fiscus kennelijk nog iets verschuldigd is. En dat de fiscus kennelijk geen andere weg ziet dan een veiling te organiseren om dat ingelost te krijgen.

Of de veiling veel gaat opleveren, is maar de vraag. De auto's zijn weliswaar uniek voor het merk Spyker, maar meer curiosa dan verzamelaarsobjecten. Wat de opbrengst ook mag worden, als de veiling doorgaat, dan is Spyker beroofd van zijn ziel.

UPDATE 1
Bij Autoblog.nl laat Spyker-topman Victor Muller weten dat de kwestie is opgelost en dat de veiling niet zal plaatsvinden. Veilinghuis Troostwijk ontkent en zegt dat de Belastingdienst vooralsnog geen opdracht heeft gegeven om de veiling te annuleren.

De Belastingdienst wil niets zeggen over deze kwestie rond Spyker, maar de woordvoerder zegt wel dat een openbare verkoop het eindstadium is na een periode van aanmaningen en beslaglegging die maanden kan duren en waarin de schuldenaar de tijd krijgt om zijn schuld te voldoen.

Zal Victor Muller weer met een konijn uit zijn financieel hoge hoed komen? Zo heeft hij zijn Spyker in het verleden al diverse malen gered. Maar of Muller de veiling wel of niet weet af te wenden, duidelijk is wel dat Spyker nog steeds grote geldzorgen heeft.
 

zaterdag 1 maart 2014

Spyker wil geld ophalen via heel creatieve obligaties

Spyker heeft alweer geld nodig en deze keer heeft Victor Muller een wel heel bijzonder idee om het te verkrijgen. Spyker gaat voor 20 miljoen pond aan obligaties uitgeven. Dat doet vermoeden dat het beloofde geld van de Chinese investeerder Youngman niet allemaal is aangekomen.

Obligaties uitgeven is op zich niet bijzonder, maar de manier waarop Muller zijn beleggers hun  investering wil teruggeven is dat wel. Beleggers kunnen er namelijk voor kiezen om bij aflossing op de afloopdatum niet contanten te ontvangen, maar een auto: een Spyker B6 Venator.

Dat geldt voor 10 miljoen pond aan obligaties die is opgedeeld in 100 zogeheten Spyker Venator Bonds van elk 100.000 pond. Die zijn optioneel te converteren in een speciale uitvoering van de Spyker B6 Venator ter waarde van 125.000 pond.

De andere helft van de obligaties  is opgedeeld in partjes van 10.000 pond. Daarvoor geldt de conversie-optie met een auto niet. De totale 20 miljoen heeft een looptijd van 4 jaar en een rente van 7,5%. Opvallend is de mogelijkheid dat de obligaties te converteren zijn in aandelen Spyker, mocht het bedrijf voor de afloopdatum weer aan de beurs genoteerd zijn. De obligaties worden op de markt gebracht door de Britse firma Central Markets Investment Management.

Ontwikkeling bekostigen
Met het geld wil Muller het productierijp maken van de B6 Venator bekostigen. Een deel van de ontwikkeling is al gedaan, omdat het model is gebaseerd op de Artega GT, een auto van de inmiddels failliete Duitse sportwagenfabrikant Artega.

Muller verwacht voldoende auto's te kunnen verkopen om de obligaties te kunnen terugbetalen. Hij denkt aan 4.200 stuks in 6 jaar tijd, zegt hij zaterdag in NRC Handelsblad. De B6 Venator staat met een prijskaartje van 180.00 dollar lager in de markt dan de C8 modellen die zo'n 250.000 dollar kosten.

Chinees geld of niet
Deze nieuwe geldbehoefte werpt de vraag op hoe het gesteld is met de overeenkomst tussen Spyker en zijn Chinese investeerder Youngman. Zij sloten in augustus 2012 een deal waarbij Youngman 10 miljoen euro zou fourneren en daarnaast nog eens 25 miljoen specifiek voor de ontwikkeling van de Spyker D8 Peking-to-Paris super sports utility vehicle. Dat model is sinds zijn onthulling op de autosalon van Genève in 2006 altijd een belofte gebleven, maar met het Chinese geld zou hij dan eindelijk gereed moeten komen.

Muller zegt niets over zijn Chinese partner en diens beloofde investering. De vraag dringt zich op of alle miljoenen wel zijn overgemaakt. Het kan ook zo zijn dat al die miljoenen al op zijn, maar dan hadden we daar resultaat van moeten zien, in de vorm van bijvoorbeeld een gestage productie van het model C8 Aileron of een productieklare D8 suv. In plaats daarvan blijft het onheilspellend stil in Zeewolde.

Vaart maken
De productiestart van de B6 Venator is voorzien voor 2014, dus Muller moet vaart maken met de ontwikkeling. De auto werd een jaar geleden onthuld op de autosalon van Genève en in augustus volgde op het concours in Pebble Beach de cabriolet-variant, de Spyder. Overigens was dat gewoon hetzelfde exemplaar waar het dak vanaf is gezaagd en dat is overgespoten van donkergrijs naar paarsrood.

vrijdag 7 februari 2014

Spyker moet 24.500 euro aan interim manager betalen

Spyker moet voormalig juridisch interim manager Joest Straat 24.500 euro aan achterstallige facturen uitbetalen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag bepaald.

Deze interim manager legal affairs, zoals de rechtbank hem omschrijft, had dit bedrag bij herhaling gevorderd van Spyker. Het gaat om drie facturen uit 2013 van samen 22.838 euro. Straat verzocht Spyker meermaals om betaling, onder andere middels een sommatie per aangetekende brief, maar Spyker kwam niet over de brug.

Verwijt van nalatigheid

De sportwagenfabrikant uit Zeewolde beriep zich aanvankelijk meerdere keren op betalingsonmacht wegens geldgebrek. Later kwam daar bij dat Spyker aan Straat verwijten ging maken over nalatig handelen ten aanzien van een overeenkomst met de Letse bank LKB. Spyker dreigde daarbij zelfs de schade van een claim van deze bank op hem te verhalen.

Spyker heeft Straat begin dit jaar aangeboden aan om de zaak op een akkoordje te gooien voor 10.000 euro, ongeveer de helft van het geëiste bedrag, maar dat weigerde hij.

De rechter oordeelt in zijn vonnis dat de vorderingen van de interim manager terecht zijn. Verder oordeelt de rechter dat Spyker niet aannemelijk heeft kunnen maken dat de man een concrete opdracht had ten aanzien van het LKB-dossier. De kwestie-LKB behelst een geschil over een leaseconstructie ter waarde van 2,3 miljoen, zoals wij in ons vorige blog hebben toegelicht.

Nijpend

De rechtszaak geeft aan hoe nijpend de financiële situatie bij Spyker lijkt te zijn. Het bedrijf heeft door de jaren heen een historie opgebouwd van problematisch betaalgedrag. Dat was al het geval toen er geldgebrek ontstond door Spykers mislukte Formule 1 avontuur in 2007. Ook bij het door Spyker overgenomen Saab gebeurde dat in 2011, en dat luidde uiteindelijk de ondergang van het Zweedse automerk in.

Spyker niet in Genève

Eerder werd bekend dat Spyker niet aanwezig zal zijn op de Autosalon van Genève die begin maart plaatsvindt. Ook dat is een slecht teken, omdat Spyker de afgelopen jaren altijd in Genève stond, ook als het moeilijk was. Genève is immers het jaarlijkse brandpunt van de mondiale autoindustie. Daar zijn alle ogen op je gericht en dat was voor Spyker-baas Victor Muller altijd de reden om niet te ontbreken op 's wereld belangrijkste autoshow. Spyker liet andere grote beurzen als de IAA in Frankfurt vallen, maar Genève bleef. Tot nu dan.

dinsdag 4 februari 2014

Spyker krijgt claim van 2,3 miljoen euro

Spyker heeft een claim van 2,3 miljoen euro tegen zich gekregen van een Letse bank. Dat bedrag komt voort uit een leaseconstructie die Spyker en zijn toenmalige Britse leverancier Coventry Prototype Panels (CPP) in 2010 aangingen met de bank SIA LKB Lîzings. Het betrof de financiering van de tooling waarmee de Spyker C8 Aileron modellen bij CPP in Engeland gebouwd zouden worden. CPP ging echter in 2012 failliet, nog voordat de productie op gang was gekomen.

Helemaal een verrassing is de claim niet. Spyker meldt in zijn halfjaarverslag over 2013 dat het met SIA LKB Lîzings in de slag is over de leaseconstructie van 2,3 miljoen, die in 2015 zou aflopen. Spyker betwist de voorwaarden ervan, vanwege het faillisement van CPP. Ook meldt Spyker dat het extra kosten heeft moeten maken om de gereedschappen na CPP's faillissement in handen te krijgen.
In strijd met eerdere uitspraken
Financieel directeur Arjen Dikken van Spyker laat dinsdag in De Telegraaf weten: "De machines zijn nooit geleverd en het Engelse bedrijf waar we gingen bouwen is failliet. De Aileron wordt daarom nu handmatig gebouwd in Zeewolde."


Spyker-topman Victor Muller echter heeft eerder gezegd, dat de tooling voor de Spykers na het faillissement van CPP naar Zeewolde is gehaald. Muller zei toen dat Spyker de tooling had gekocht van de curatoren van CPP en hij benadrukte dat daarmee de productie van Spyker-sportwagens was veiliggesteld. Dat is overeengekomen in maart 2012, nadat CPP in januari 2012 was omgevallen. Bovendien hebben wij tijdens bezoeken aan de Spyker-fabriek in Zeewolde de tooling met eigen ogen zien staan.

Dus wat Arjen Dikken in De Telegraaf zegt, lijkt in strijd met eerdere uitspraken van Muller en met de toelichting uit het eigen halfjaarverslag.

Vladimir Antonov's imperium
De SIA LKB Lîzings bank uit Letland is onderdeel van het imperium van Vladimir Antonov, de jonge Russische bankier die met zijn Snoras bank in 2007 Spyker te hulp schoot na het mislukte avontuur in de Formule 1. Hij investeerde toen 34 miljoen euro in Spyker, nam zitting in de raad van commissarissen en breidde zijn invloed gestaag uit. Hij stak onder andere ook geld in CPP. Ook met Saab wilde hij in 2011 meedoen, maar daar werd hij geweigerd door de autoriteiten. Eind 2011 stortte zijn  bankenimperium ineen toen Litouwen de Snoras bank nationaliseerde.

Eigen medewerker
De claim van 2,3 miljoen tegen Spyker kwam boven water in een heel andere zaak, namelijk een rechtszaak die een voormalig medewerker had aangespannen tegen Spyker omdat hij al maanden lang geen salaris uitbetaald heeft gekregen. Deze Joest Straat, voormalig juridisch manager, zegt in De Telegraaf: "Mij is maandenlang verteld dat er geen geld was. Uiteindelijk boden ze me de helft van het salaris waar ik recht op heb. Dat heb ik geweigerd."

Spyker stelt op zijn beurt de juridisch manager aansprakelijk voor de miljoenenclaim uit Letland, schrijft de Telegraaf, omdat hij nalatig zou zijn geweest bij de afhandeling van deze zaak, waardoor hij helemaal geen recht meer op salaris heeft. Komende vrijdag doet de rechter uitspraak.
 
Never ending story
Het is een never ending story bij Spyker. Geldgebrek leidt tot stoppen van investeringen in de auto’s, tot niet betalen van leveranciers, stagnatie en uiteindelijk krijgen zelfs de eigen medewerkers geen geld meer. De nood lijkt nu echt hoog bij de sportwagenfabrikant.

zaterdag 25 januari 2014

Spyker in 2014 niet op Autosalon van Genève

Spyker staat dit jaar niet op de Autosalon van Genève en dat is zeer opmerkelijk te noemen. Victor Muller had beloofd dat hij op de komende beurs een volledig gerestylede D8 super sports utility vehicle zou laten zien.

Tot dusver was Spyker maar één keer niet present op de meest prestigieuze autoshow van de wereld en dat was in 2012, vlak na het faillissement van Saab. Dat was een begrijpelijke reden. Nu is de reden minder duidelijk. Tegenover BNR laat Muller weten dat de restyling van de D8 nog niet af is. Omdat Spyker die primeur niet kan laten zien, slaat het een jaartje over, stelt Muller.

Spyker heeft toch tijd genoeg gehad om de D8 te herzien. Het oorsponkelijke conceptmodel beleefde zijn debuut al in 2006, ook in Genève. Daarna is de auto nog een keer opgefrist, maar hij is dus al acht jaar oud, en nog steeds een concept.

Dat Muller uitgerekend Genève laat schieten, is verontrustend. Het is de belangrijkste beurs van het jaar en dat heeft Muller zelf ook altijd benadrukt. Daar exposeren betekent gegarandeerd wereldwijde aandacht. In de beginjaren van Spyker stond Muller ook op andere shows, zoals de IAA in Frankfurt en de Los Angeles Auto Show. Die zijn intussen allemaal afgevallen. Nu valt ook de laatste af.

Het kan een kwestie van geld zijn, want in Genève staan is niet goedkoop, maar wat de kosten ook zijn, die betalen zich dubbel en dwars terug in mondiale free publicity die waarschijnlijk een veelvoud zou kosten als het betaalde reclame volgens advertentietarieven zou zijn.

Vanaf 2005 was Genève het brandpunt van het jaar waar Muller zijn primeurs aan de wereld toonde. Hieronder een lijstje:

2005 Spyker C12 LaTurbie
2006 Spyker D12 Peking-to-Paris
2007 Spyker C12 Zagato
2008 Spyker C8 Aileron concept
2009 Spyker C8 Aileron pre-productie model
2010 Spyker C8 Aileron Spyder
2011 Spyker C8 Aileron productie model
2012 niet
2013 Spyker B6 Venator