Spyker heeft alweer geld nodig en deze keer heeft Victor Muller een wel heel bijzonder idee om het te verkrijgen. Spyker gaat voor 20 miljoen pond aan obligaties uitgeven. Dat doet vermoeden dat het beloofde geld van de Chinese investeerder Youngman niet allemaal is aangekomen.
Obligaties uitgeven is op zich niet bijzonder, maar de manier waarop Muller zijn beleggers hun investering wil teruggeven is dat wel. Beleggers kunnen er namelijk voor kiezen om bij aflossing op de afloopdatum niet contanten te ontvangen, maar een auto: een Spyker B6 Venator.
Dat geldt voor 10 miljoen pond aan obligaties die is opgedeeld in 100 zogeheten Spyker Venator Bonds van elk 100.000 pond. Die zijn optioneel te converteren in een speciale uitvoering van de Spyker B6 Venator ter waarde van 125.000 pond.
De andere helft van de obligaties is opgedeeld in partjes van 10.000 pond. Daarvoor geldt de conversie-optie met een auto niet. De totale 20 miljoen heeft een looptijd van 4 jaar en een rente van 7,5%. Opvallend is de mogelijkheid dat de obligaties te converteren zijn in aandelen Spyker, mocht het bedrijf voor de afloopdatum weer aan de beurs genoteerd zijn. De obligaties worden op de markt gebracht door de Britse firma Central Markets Investment Management.
Ontwikkeling bekostigen
Met het geld wil Muller het productierijp maken van de B6 Venator bekostigen. Een deel van de ontwikkeling is al gedaan, omdat het model is gebaseerd op de Artega GT, een auto van de inmiddels failliete Duitse sportwagenfabrikant Artega.
Muller verwacht voldoende auto's te kunnen verkopen om de obligaties te kunnen terugbetalen. Hij denkt aan 4.200 stuks in 6 jaar tijd, zegt hij zaterdag in NRC Handelsblad. De B6 Venator staat met een prijskaartje van 180.00 dollar lager in de markt dan de C8 modellen die zo'n 250.000 dollar kosten.
Chinees geld of niet
Deze nieuwe geldbehoefte werpt de vraag op hoe het gesteld is met de overeenkomst tussen Spyker en zijn Chinese investeerder Youngman. Zij sloten in augustus 2012 een deal waarbij Youngman 10 miljoen euro zou fourneren en daarnaast nog eens 25 miljoen specifiek voor de ontwikkeling van de Spyker D8 Peking-to-Paris super sports utility vehicle. Dat model is sinds zijn onthulling op de autosalon van Genève in 2006 altijd een belofte gebleven, maar met het Chinese geld zou hij dan eindelijk gereed moeten komen.
Muller zegt niets over zijn Chinese partner en diens beloofde investering. De vraag dringt zich op of alle miljoenen wel zijn overgemaakt. Het kan ook zo zijn dat al die miljoenen al op zijn, maar dan hadden we daar resultaat van moeten zien, in de vorm van bijvoorbeeld een gestage productie van het model C8 Aileron of een productieklare D8 suv. In plaats daarvan blijft het onheilspellend stil in Zeewolde.
Vaart maken
De productiestart van de B6 Venator is voorzien voor 2014, dus Muller moet vaart maken met de ontwikkeling. De auto werd een jaar geleden onthuld op de autosalon van Genève en in augustus volgde op het concours in Pebble Beach de cabriolet-variant, de Spyder. Overigens was dat gewoon hetzelfde exemplaar waar het dak vanaf is gezaagd en dat is overgespoten van donkergrijs naar paarsrood.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten