maandag 24 oktober 2011

Saab laat Chinese reddingsboei los

Met het verscheuren van de overeenkomst met Pang Da en Youngman heeft Saab een groot probleem voor zichzelf gecreëerd. Het gooit 245 miljoen euro weg, afgezien van een paar voorschotjes die het al heeft gekregen.

Saab doet dit omdat de Chinezen de bedragen die waren afgesproken, niet overmaakten. Het actuele struikelblok was de 70 miljoen euro die vorige maand was overeengekomen als vooruitbetaling op de 245 miljoen euro.

Losweken
Dat de Chinezen de oorspronkelijke deal van juni wilden wijzigen, was wel duidelijk en logisch. De prijs van 4,19 euro waartegen ze aandelen Swedish Automobile (Swan, het moederbedrijf van Saab) zouden kopen, was niet langer reëel sinds de koers van Swan zich rond de 1 euro beweegt. Afgelopen week bleek dat Pang Da en Youngman inmiddels een heel andere deal voor ogen hadden: Saab Automobile losweken uit de holding Swedish Automobile (Swan) voor omstreeks 20 miljoen euro. Dat is ongeveer de beurswaarde van Swan.

Voor de Chinezen zou dat gunstiger zijn dan de oorspronkelijke deal, maar Victor Muller wilde daar niet aan, om redenen die hier vrijdag zijn toegelicht.

Reddingsboei
De deal met Pang Da en Youngman was de reddingsboei voor Saab. Pang Da en Youngman zijn misschien niet de grootste, maar wel serieuze partijen. Ze staan echter onder grote invloed van de Chinese overheid. Staatsorganisatie National Development and Reform Commission (NDRC) die zijn goedkeuring moet geven is de allesbepalende factor bij de beslissing of de Chinese miljoenen wel naar Trolhättan mogen vloeien. Terwijl Saab in acute geldnood zit, belandde het in een procedure die maanden in beslag neemt. Victor Muller zal tandenknarsend hebben toegezien hoe het stroperige proces zich voltrok. En hoe hij zich daar niet aan kon onttrekken.

Tot nu toe. Want nu gaat Muller weer zijn vertrouwde pad op. In Alex Mascioli van North Street Capital heeft hij een individuele investeerder gevonden die hem uit de brand kan helpen. Muller kan op persoonlijk vlak veel dichter tegen zo'n autominnend individu aankruipen dan tegen een veelkoppig, anoniem Chinees bedrijf dat gebonden is aan overheidsinvloeden.

Niet transparant
Het mechanisme vertoont grote gelijkenissen met het binnenhalen van Vladimir Antonov in 2007. Ook hij is een man met diepe zakken via een investeringsbedrijf en tegelijk een autofanaat. Ook hij is buiten de eigen kring een onbekende. Heel transparant zijn ze beide niet. Dat wordt nog verergerd doordat informatie op internet van en over Mascioli recentelijk uit de lucht is gehaald. Zelfs zijn tot voor kort openbare autotest-website is op zwart gegaan.

Mascioli ontfermde zich al over Spyker en toen de Chinese deal in zijn voegen begon te kraken, kwam hij over de brug met een lening en opname van aandelen. Althans, dat beloofde hij. Een en ander is nog niet geëffectueeerd.

Hoe hard de deal met Mascioli is, is lastig te zeggen. In ieder geval weten we dat Saabs bewindvoerder Guy Lofalk er weinig vertrouwen in heeft. Die stelde tegenover Zweedse media dat er nauwelijks iets zwart op wit staat aangaande Mascioli. We moeten Victor Muller wederom op zijn blauwe ogen geloven. Dat is tot dusver helaas al vaker slecht uitgepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten