De schuldeisers van Spyker stemmen vandaag, woensdag 13 mei, over een crediteurenakkoord. Zij hebben samen 44 miljoen euro tegoed van Spyker. En daar zien de meeste nauwelijks iets van terug.
Spyker doet zijn schuldeisers voor de stemming, vanmiddag bij de rechtbank in Lelystad, het voorstel om schulden tot 12.000 euro volledig te betalen plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.
Bij veel crediteuren is dat het geval. Voor veel crediteuren is het voorstel een schijntje vergeleken met de vordering die ze op Spyker hebben. Voor sommigen loopt die in de tonnen, zoals het Pensioenfonds Metaal en Techniek, dat nog 165.000 euro tegoed heeft, en Sternlease waar Spyker voor 173.000 euro in het krijt staat.
Desondanks adviseert bewindvoerder Henk Pasman de schuldeisers om toch akkoord te gaan met het voorstel, zegt hij tegen Spyker-Saab blog in een toelichting op zijn tweede verslag over Spyker: 'Alles afwegend is dat nu de beste oplossing. Het alternatief is een faillissement.' In dat geval zien de crediteuren helemaal niets terug van hun geld.
Slapend bestaan
Als de crediteuren akkoord gaan, dan zijn de schulden afgewikkeld en zal Spyker binnenkort uit surseance komen. Maar dat betekent niet dat er in Zeewolde meteen weer druk aan auto's gesleuteld zal worden.
Integendeel: Spyker zal een slapend bestaan leiden, benadrukt Pasman tegen Spyker-Saab blog, want er is momenteel geen financiering: 'Als je het bedrijf weer wil opstarten, is er een substantiĆ«le investering nodig. Dan praat je al snel over 10 Ć 20 miljoen euro. En dat geld is er niet'.
Bijkomend probleem is dat Spyker geen personeel meer heeft. 'Alle werknemers zijn ontslagen. Er is nu niemand meer in dienst', aldus Pasman.
Grootste schuldeiser
Het geld om het crediteurenakkoord mee te betalen komt van een investeerder die na het faillissement van Spyker op 18 december 2014 een bedrag van 4,3 miljoen euro overmaakte om een crediteurenakkoord mogelijk te maken. 'Daardoor kon Spyker het faillissement aanvechten. Ik heb dat geld ook echt ontvangen, dus toen was er voldoende reden om het faillissement terug te draaien en de crediteuren een voorstel te doen', aldus Pasman.
Cruciaal om tot een crediteurenakkoord te komen, was de opstelling van de grootste schuldeiser, de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro. Pasman heeft een deal gesloten waarbij Saab GB genoegen neemt met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen.
Die deal is de basis voor het voorstel dat voor vandaag op tafel ligt. 'Het is de sleutel tot een crediteurenakkoord', stelt Pasman. 'Als Saab GB aanspraak had gemaakt op 10 procent van zijn vordering, zoals gebruikelijk, dan hadden we geen akkoord kunnen sluiten. Dan heb je het over 2,5 miljoen en dat was te veel gezien de 4,3 miljoen die beschikbaar is.'
'Zeer opmerkelijk'
Als de schuldeisers instemmen met het voorstel, dan zit Pasmans taak er bijna op. Terugblikkend verbaast hij zich over het pad dat hij als bewindvoerder en curator met Spyker heeft afgelegd: 'Het is zeer opmerkelijk dat een onderneming binnen zeven maanden in surseance komt, failliet gaat, het faillissement wordt teruggedraaid en ook nog uit surseance komt.'
Als Spyker uit surseance komt, dan is Victor Muller weer vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe financiering vinden heeft prioriteit en daar is Muller 'druk mee bezig', zegt Pasman. Onduidelijk is of de Amerikaanse vliegtuigjesbouwer Volta Volare nog in het spel is. Maar wie weet welk konijn Muller nu weer uit zijn hoge hoed tovert. Maar lastig wordt het wel om verder te gaan met een bedrijf dat helemaal stil ligt, zonder personeel en vooralsnog zonder de benodigde miljoenen euro's.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten