donderdag 12 februari 2015

Spykers vliegtuigpartner heet Volta Volare

Spyker-topman Victor Muller wilde tot nu toe niet vertellen om wie het ging, maar dit is hem. De fabrikant van elektrische vliegtuigjes waarmee hij wil samengaan heet Volta Volare.

Die naam bevestigen meerdere bronnen tegen Spyker-Saab blog. Het bedrijf is gevestigd in Portland, Oregon.

Spyker-Saab blog heeft contact gezocht met Volta Volare-topman Paul Peterson, maar hij heeft nog niet gereageerd op een verzoek om commentaar.

Op zijn website vermeldt Volta Volare de specs van zijn elektrische toestel GT4. Het is van carbon, er kunnen vier personen plaatsnemen en heeft elektrische aandrijving die kan terugvallen op een range extender op brandstof.

Het is echter onduidelijk hoeveel toestellen er al gebouwd of verkocht zijn. Wel zien we op de Facebook-pagina van Volta Volare een filmpje waarin we meevliegen op de vleugel van wat kennelijk een GT4-toestel is.

Toen de GT4 in 2012 op het punt stond het luchtruim te kiezen voor tests, kreeg Volta Volare daarvoor best wat persaandacht, zoals op techsite The Verge bijvoorbeeld.

Kleine niche-fabrikant
De indruk die Volta Volare wekt, doet een beetje aan Spyker denken. Een kleine niche-fabrikant die met high-end technologie aan de top van de markt wil zitten. Maar net als bij Spyker, blijft er ook veel onduidelijk. Het idee is er wel, maar hoe staat het met de praktische uitvoering? Daar worden we niet veel wijzer van.

Victor Muller maakte melding van zijn voornemen om samen te gaan met een fabrikant van elektrische vliegtuigen toen op 2 december 2014 uitstel van betaling werd verleend aan de holding spyker NV en zijn belangrijkste werkmaatschappij Spyker Automobielen BV. Muller noemde toen geen naam, en deed dat naderhand evenmin, ook niet toen twee weken geleden het reeds uitgesproken faillissement werd teruggedraaid.

Van vliegtuig naar auto
Het is nog niet bekend hoe de elektrische aandrijftechniek uit Volta Volares vliegtuig zijn toepassing vindt in de Spyker C8 Aileron, want dat model - nu nog uitgerust met een vorige generatie V8-motorblok van Audi - zou Muller elektrisch willen maken. Spyker heeft zelf geen kennis en techniek op dit gebied en is dus afhankelijk van een partner.

Maar op de populair wetenschappelijke website www.popsci.com geeft Volta Volare-ceo Peterson een idee. Daar zegt hij dat batterijen en motoren voor elektrische auto's die kant en klaar van de plank kunnen worden gekocht tegenwoordig licht, krachtig en efficiƫnt genoeg zijn om er een elektrisch -of op zijn minst een hybride- vliegtuig mee te maken. De GT4 wordt in gang gezet door een hybride aandrijflijn die gelijk is aan die in de Chevrolet Volt met accu's en als backup een benzinemotor.

Moeilijk op waarde te schatten
Volta Volare ziet er uit als een kleine onderneming. Is het een teken dat het nergens op zijn website een vestigingsadres vermeldt? Hoe dan ook, is dit de partner die de miljoen fourneert waar Victor Muller eerder mee schermde? Het lijkt er niet op dat de kleine vliegtuigbouwer de miljoenen euro's kan opbrengen die Spyker nodig heeft om zijn productie weer op te starten, om te beginnen die van de B6 Venator waar Muller nu al zijn zinnen op heeft gezet.

De samenwerking - Muller sprak eerder van een fusie - tussen Volta Volare en Spyker blijft vooralsnog lastig op waarde te schatten. Het verleden leert dat Muller vaker met redders komt waar later niets meer van wordt genomen en samenwerkingen presenteert als een een signed, sealed and delivered deal maar waarvan de details nog moeten worden afgesproken en waar uiteindelijk weinig van terecht komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten