De rechtbank in Lelystad bevestigt het faillissement. Dat geldt voor alledrie de entiteiten die in surseance verkeerden: Spyker NV, Spyker Automobielen BV en Spyker Events & Branding BV.
De bewindvoerder van de drie, Henk Pasman, is benoemd tot curator in het faillissement, zegt een woordvoerder van de rechtbank.
Ondanks het faillissement geeft Victor Muller geeft in zijn persbericht zoals altijd blijk van een ongebreideld optimisme: 'I will relentlessly endeavour to resurrect Spyker as soon as practically possible', stelt de man die in het jaar 2000 Spyker oprichtte samen met ontwerper Maarten de Bruijn, de bedenker van de sportwagen.
Muller schaamt er zich niet voor om in zijn persbericht zelfs Winston Churchill te quoten: 'this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning'
Doorstart
Muller zet dus al in op een doorstart terwijl de inkt van de faillissementsaanvraag bij wijze van spreken nog niet droog is. Hij streeft nog steeds naar een samenvoeging van Spyker met een fabrikant van elektrische vliegtuigjes. Het is nog altijd volstrekt onduidelijk welk bedrijf dat zou moeten zijn. Door technologie te delen zou Spyker elektrische auto's kunnen gaan maken.
In het verslag van bewindvoerder Pasman, dat enkele dagen geleden verscheen, schermde Muller nog met een investering van 75 miljoen euro die Spyker weer uit surseance zou moeten trekken.
15 jaar Spyker
Met het faillissement komt een einde aan 15 jaar Spyker. De dadendrang van Muller zorgde voor snelle hoogte- en dieptepunten. Meest markant waren de vlucht naar voren-acties als het moeilijk werd. De aankoop van het Midland Formule 1 team in 2006 was een zeer gewaagde stap die internationaal de aandacht op de kleine Hollandse sportwagenbouwer vestigde, precies wat Muller beoogde. Maar financieel betekende het bijna de ondergang voor Spyker.
Na dat debacle kwam de rijke rus Vladimir Antonov aan boord, maar toen zijn investering op raakte, nam Spyker begin 2010 de noodlijdende Zweedse autobouwer Saab over, die door toenmalig moeder General Motors onder zeer gunstige condities van de hand werd gedaan. Maar dat bleek te hoog gegrepen voor Muller en eind 2011 vroeg hij zelf faillissement aan voor Saab.
Lees hier het persbericht van Spyker over zijn faillissement.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten