Het zat er al een aan te komen, maar vandaag heeft General Motors dan echt 'nee' gezegd tegen de deal die Saab anderhalve week geleden sloot met Pang Da en Youngman over een overname.
GM verzet zich tegen een 'change of ownership', ofwel wijziging van eigenaar. In de voorgenomen overname wordt Saab uit de holding Swedish Automobile (Swan) gelicht en aldus volledig eigendom van Pang Da en Youngman. Dat is een belangrijk verschil met de oude deal waarbij Pang Da en Youngman een belang zouden nemen in Swan.
Intellectueel eigendom
GM wil niet dat zijn intellectueel eigendom in handen valt van de Chinezen, zo is op te maken uit de woorden van GM-woordvoerder Jim Cain. GM heeft nog een forse vinger in de pap bij Saab omdat de huidige modellen grotendeels zijn gebaseerd op technologie, research en componenten van GM. Saab mag die in licentie afnemen en gebruiken. Bij de overname van Saab door Spyker begin 2010 is dit alles vastgelegd in dikke stapels licentiecontracten.
GM-man Cain stelt, dat als Pang Da en Youngman Saab in handen krijgen, de Amerikaanse autofabrikant simpelweg zal stoppen met onderdelen leveren. De 'change of control'-clausule uit het overnamecontract van 2010 maakt dat volgens hem mogelijk.
GM heeft namelijk geen belang bij levering aan Pang Da en Youngman. Integendeel, GM heeft met Shanghai Automotive (SAIC) al een partner in China,. Die gebruikt eveneens technologie van GM in licentie, deels dezelfde als Saab. De Amerikanen willen niet een concurrent in China in het zadel helpen. GM wil wel meewerken aan een oplossing om Saab als afnemer te behouden, mits Saab en zijn Chinese partners aan GM's bezwaren tegemoet kunnen komen.
Weer om de tafel
Victor Muller gaat dat dinsdag proberen. Dan gaat hij - voor de zoveelste keer - proberen een werkbare deal te sluiten. Saillant is dat Muller vandaag zei dat hij de Chinezen tijdens de onderhandelingen gewaarschuwd had voor bezwaren van de kant van GM. En dat terwijl hij na het bekendworden van de deal op vrijdagochtend de 28e oktober nog sprak van een schitterende toekomst voor Saab, in de wetenschap dus dat er een hele dikke adder onder het gras lag.
Mullers opties lijken tegenstrijdig. GM wil niet dat Pang Da en Youngman voor 100% eigenaar worden van Saab. Maar zij twee op hun beurt willen alleen een deal als ze 100% eigenaar worden. Daarop is de oude deal (de belangname in Swan) nu juist stukgelopen. Mogelijk hebben Pang Da en Youngman geen interesse meer als ze alleen maar geldschieter en gedeeltelijk eigenaar mogen worden via de Swan-holding.
GM speelt het hard
GM kan het hard spelen, want het wegvallen van Saab doet de Amerikanen geen pijn. Saab is maar een minieme afnemer. Pijn voor GM ontstaat pas als hen onwelgevallige partijen met hun spulletjes aan de haal gaan. Daar zijn ze streng in. In de snoei-operatie van enkele jaren geleden, waarbij een aantal GM-merken moest sneuvelen, toonde een Chinese partij interesse voor Hummer. Maar die kreeg het mooi niet. Liever liquideerde GM het merk.
En Pang Da en Youngman? Als ze Saab niet kunnen krijgen onder hun voorwaarden, dan kunnen ze beter naar een andere Westerse prooi omzien.
Terug bij af
Als Pang Da en Youngman dan maar van de overname van Saab afzien dan is het Zweedse automerk terug bij af. Er komt dan zeker geen geld en Victor Muller kan weer proberen de moed erin te houden en naar een nieuwe financier op zoek gaan. Hoewel de dreiging van een faillissement van Saab dan groter is dan ooit.
Als de Chinezen terug gaan naar de oorspronkelijke deal -geen volledige overname van dochteronderneming Saab, maar een meerderheidsbelang in moedermaatschappij Swan- dan is Victor Muller ogenschijnlijk beter af. Hij zit met zijn vermogen in die holding die dan blijft dan bestaan en geen lege huls wordt. Zijn positie is dan weer sterker dan nu. Het zou weer een ongekend staaltje zijn van deze financiële overlevingskunstenaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten