vrijdag 11 november 2011

In Zeewolde worden tóch Spykers gebouwd

Sinds de overname van Saab is er nauwelijks nog aandacht gegeven aan de sportwagens van Spyker. Maar wat blijkt: er worden toch nog Spykers gebouwd!

Dat zei Victor Muller vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering in Zeewolde. In de Spyker-fabriek in de Flevopolder worden nog Spyker C8's met korte wielbasis (short wheel base, SWB) gebouwd, het model waar het voor Spyker allemaal mee begon. Alleen op bestelling, voegde Muller eraan toe. Zo'n bestelling kwam onlangs uit Japan, waar een Spyker-dealer is aangesteld die een order voor vier auto's plaatste. Het weinige technisch personeel dat nog in Zeewolde werkt, maakt die auto's klaar.

Nieuw model
Het nieuwe model Spyker C8 Aileron, dat alweer tweeënhalf jaar geleden werd voorgesteld, is niet in productie - nog steeds niet. De Aileron moet gebouwd gaan worden in Coventry in Engeland. Eind 2009 heeft Spyker de gereedschappen voor de assemblage van zijn auto's verplaatst van Zeewolde naar Coventry Prototype Panels (CPP) dat daartoe flink investeerde in apparatuur en personeel - dat roept overigens meteen de vraag op met welk gereedschap de SWB-C8's dan eigenlijk in elkaar worden geschroefd.

Tot nu toe zijn er echter nog nauwelijks auto's uit Coventry gekomen. Bij CPP worden momenteel geen auto's gebouwd, bevestigde Muller vandaag. Dat is afhankelijk van financiering.

Financiering
Om de productie bij CPP op te starten, is financiering nodig. Spyker hoopt die te vinden in de overeenkomst met North Street Capital van enkele weken geleden. Deze Amerikaanse investeerder wil de Spyker-sportwagentak van Swedish Automobile kopen voor 32 miljoen euro en gaat er in investeren.

Nog twee à drie weken
Muller verwacht dat de overeenkomst met North Street Capital binnen twee à drie weken definitief wordt gesloten. De afgelopen tijd rezen vragen over de soliditeit en betrouwbaarheid van North Street Capital en de man erachter, Alex Mascioli. Dat kwam omdat man en bedrijf weinig transparant zijn en er nauwelijks informatie over beide te vinden is. Websites van Mascioli verdwenen zelfs deels na bekendmaking van de deal met Spyker.

Het avontuur met Saab heeft de sportwagens van Spyker geen goed gedaan. Alle geld en aandacht van het management gingen immers naar Saab. 'Spyker is er nogal stiefmoederlijk vanaf gekomen', concludeerde Muller.

1 opmerking:

  1. Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk dat er geen Saabs meer gebouwd worden. Was het dan toch door toedoen van GM? Sneu voor het technisch personeel bij Saab (en later Spyker).

    BeantwoordenVerwijderen