Opmerkelijk nieuws van iemand die Saab na aan het hart ligt. Burgemeester Paul Akerlund van Trolhättan vindt dat Victor Muller plaats moet maken voor een CEO die zijn sporen heeft verdiend in de auto-industrie. Akerlund doet zijn oproep woensdag in de Zweedse krant Dagens Industri.
Victor heeft goede dingen gedaan om de problemen van Saab op te lossen, maar hij is geen operationeel manager, vindt de burgemeester die in het verleden zelf werkzaam was bij Saab. Daarom heeft Saab een nieuwe CEO nodig met ervaring in de auto-industrie.
Geen manager
Muller is meer een dealmaker dan iemand die een bedrijf operationeel kan leiden. Hij leek dat inzicht zelf ook te hebben. Ten tijde van Spyker als kleine sportwagenfabriek deed hij zoveel mogelijk zelf, en dat kon ook tot op zekere hoogte, maar met Saab werd het groter en anders. Bij de overname van Saab zei Muller: 'Wij gaan vanuit Spyker de mensen van Saab niet vertellen hoe ze een autofabriek moeten runnen. Dat weten ze zelf namelijk veel beter. We hebben Jan Ake Jonsson en zijn mensen die dat uitstekend doen.'
Maar precies dat wat hij zei niet te zullen doen, is toch gebeurd. Na het onverwachte vertrek van Jan Ake Jonsson is Muller sinds mei zelf CEO van Saab. Er zouden een nieuwe CEO en CFO voor Saab worden gezocht, maar tot op heden is daar niets van vernomen.
Luidere kritiek
Akerlunds uitspraken passen in een klimaat waarin de handelwijze van Victor Muller steeds luider wordt bekritiseerd in Zweden. Eigen mensen en zakenrelaties laat hij in de kou staan, ondanks veel beloftes. Ook commentaren van Zweedse kranten worden grimmiger van toon. De Zweedse journalisten verwijten Muller blind optimisme. Hij heeft blijk gegeven van overtuigingskracht en grenzeloos positivisme, maar dat is niet gevolgd door goed koopmanschap. In plaats van een redding, lijkt de toestand van Saab momenteel meer op een uitgesteld en pijnlijk stervensproces. Het zijn harde woorden van mensen die genoeg hebben van Muller praatjes.
Muller zelf zal de kritiek –voor de bühne- ongetwijfeld wegwuiven en stellen dat hij het hardst van iedereen werkt om Saab te laten voorbestaan. Hoogstpersoonlijk stapt hij op het vliegtuig op weg naar potentiële investeerders. Hij gaat tot het uiterste om vers geld te vinden, conform Spykers motto 'Nulla tenaci invia est via', ofwel 'Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar'. Zonder hem was Saab immers al anderhalf jaar geleden opgehouden te bestaan. Maar de weg lijkt nu dood te lopen.
Vertrouwen beschaamd
De handelwijze die Muller nu laat zien is geen verrassing voor degenen die hem al langer kennen, zo is op dit blog a meerdere keren te lezen geweest. Het ging met Spyker in 2007 net zo als met Saab nu: geen geld, geen onderdelen, geen auto's bouwen, boze leveranciers en werknemers die thuis zitten. Terwijl Muller ondertussen roept dat er niks aan de hand is. Hij belooft van alles over bijvoorbeeld nieuwe financiers en productie- en verkoopaantallen, maar blijkt dat achteraf lang niet altijd waar te kunnen maken.
De Zweden komen er langzamerhand achter dat de man die ze op een koude februari-ochtend massaal toejuichten en in wie ze groot vertrouwen stelden, hun vertrouwen ernstig heeft beschaamd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten