Nu de rechter het bezwaar van LKD Lizings heeft verworpen, is de weg vrij voor Spyker om uit surseance te komen. Het klinkt bijna ongelooflijk, maar Spyker is door het akkoord met zijn crediteuren weer schuldenvrij.
Victor Muller flinkt het dus weer. Opnieuw maakt hij met Spyker een herstart met een schone lei. Ook na het faillissement van Saab in december 2011 sprong Spyker eruit zonder nadelige gevolgen van het Zweedse fiasco. Spyker maakte toen zelfs een boekhoudkundige winst.
Nog even resumeren: het crediteurenakkoord waartegen de Letse leasemaatschappij LKD Lizings protesteerde, behelst volledige afbetaling van schulden tot 12.000 euro, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.
Uitzondering is de deal met Spykers grootste schuldeiser, dat is de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro, maar neemt genoegen met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen. Volgens bewindvoerder Pasman was dit aparte voorstel van Saab GB de cruciale factor om tot het crediteurenakkoord te kunnen komen.
Alle schuldeisers tezamen hebben 44 miljoen euro tegoed van Spyker, maar naar het grootste deel van dat geld kunnen ze dus fluiten.
Schone lei
De schone lei betekent echter niet dat Spyker zomaar weer kan beginnen. Veel mensen denken dat het een kwestie is van de poort opengooien, het licht aandoen en de boel draait weer. Maar zo is het allerminst. De juridische hobbels zijn uit de weg geruimd, maar de financiële en praktische problemen zijn nog levensgroot.
Om te beginnen is er geen personeel meer in dienst. Bij de aanvankelijke faillissementsuitspraak zijn in januari van dit jaar alle arbeidsovereenkomsten ontbonden. Dus er is niemand meer om Spykers in elkaar te schroeven, laat staan nieuwe modellen verder te ontwikkelen. Er vinden bij Spyker hooguit zogenaamde after sales activiteiten plaats. Er rijden her en der in de wereld Spykers rond die op zijn tijd een onderhoudsbeurt nodig hebben.
Er is geen geld
Bovendien is er geen geld. Bewindvoerder Pasman kreeg 4,3 miljoen euro om het crediteurenakkoord mogelijk te maken, maar de investeerder die dat bedrag verschafte ('een bonafide en serieuze partij'), is volgens Pasman niet van zins nog meer geld in Spyker te steken.
Er is dus verder geen extra geld om de toekomst van Spyker veilig te stellen. Daarvoor zou 30 tot 50 miljoen euro nodig zijn, hebben Spyker's financieel directeur Arjen Dikken en bewindvoerder Pasman eerder berekend, en die is er niet. Pasman zegt tegen Spyker-Saab blog dat hij ook geen aanwijzingen heeft dat zulke sommen in aantocht zijn. 'Victor Muller is ongetwijfeld bezig om financiers te vinden, maar daar heb ik geen zicht op. Hij heeft de hoop dat er financiers zullen komen als hij uit surseance is en schuldenvrij. Maar of dat reëel is kan ik niet beoordelen.'
Slapend bestaan
De mysterieuze vliegtuigjesbouwer Volta Volare was voor de bewindvoerder in elk geval geen optie. 'Er was een Amerikaanse partij bereid om er geld in te stoppen, maar dan kreeg ik te maken met Amerikaans recht en werd het heel ingewikkeld. Daar heb ik mijn vingers niet aan willen branden.'
Spyker is volgens de bewindvoerder slechts in staat tot een slapend bestaan. En zo runt Pasman de tent nu ook: lopende verplichtingen voldoen, zodat de boel net blijft drijven. 'Daar heb ik middelen voor ter beschikking. De huur voor de maand juli is betaald.'
Zolang Victor Muller geen genereuze geldschieter heeft gevonden of een partij die Spyker wil overnemen, rest hem niets anders dan het beleid van Pasman voort te zetten.
Spyker leeft nog, maar verkeert vooralsnog in comateuze toestand.
Op het Spyker-Saab blog geven de journalisten Robert van den Oever en Maarten van der Pas hun visie op de enerverende weg die Spyker en zijn onverzettelijke Victor Muller afleggen. Met name sinds de overname van het Zweedse Saab. Van den Oever en Van der Pas volgen Spyker al sinds de heroprichting in 2000 en zijn auteurs van de boeken 'Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller' (2012) en 'Spyker. Een dollemansrit' (2009). Ze schrijven ook over auto's in FD Persoonlijk en op autoblog.nl
dinsdag 21 juli 2015
Hof verwerpt bezwaar LKD Lizings: akkoord Spyker met schuldeisers is geldig
Het Gerechtshof in Leeuwarden verwerpt de bezwaren van LKD Lizings tegen het door Spyker voorgestelde crediteurenakkoord. Het akkoord is daarmee geldig. Dat bepaalde de rechter donderdagochtend.
Het hof heeft het bezwaar van LKD Lizings in hoger beroep verworpen. De uitkering die de schuldeisers op grond van het akkoord tegemoet kunnen zien is hoger dan wat zij vermoedelijk bij faillissement van Spyker zouden ontvangen, zo motiveert de rechter.
De rechtbank in Lelystad verwierp eerder al het bezwaar van LKD tegen het akkoord dat Spyker met zijn schuldeisers heeft gesloten. De rechter oordeelde toen, dat het verkopen van de Spyker-boedel bij een faillissement hooguit 7 miljoen euro zou opleveren. LKD ging vervolgens in hoger beroep.
Volgens het hof is verder geen sprake van strijd met het beginsel dat schuldeisers zoveel mogelijk gelijk behandeld moeten worden.
Nu is voor Spyker de weg vrij om uit surseance te komen en na effectuering van het crediteurenakkoord is de sportwagenbouwer uit Zeewolde ook nog eens schuldenvrij. Victor Muller flikt het dus weer.
Later meer.
Het hof heeft het bezwaar van LKD Lizings in hoger beroep verworpen. De uitkering die de schuldeisers op grond van het akkoord tegemoet kunnen zien is hoger dan wat zij vermoedelijk bij faillissement van Spyker zouden ontvangen, zo motiveert de rechter.
De rechtbank in Lelystad verwierp eerder al het bezwaar van LKD tegen het akkoord dat Spyker met zijn schuldeisers heeft gesloten. De rechter oordeelde toen, dat het verkopen van de Spyker-boedel bij een faillissement hooguit 7 miljoen euro zou opleveren. LKD ging vervolgens in hoger beroep.
Volgens het hof is verder geen sprake van strijd met het beginsel dat schuldeisers zoveel mogelijk gelijk behandeld moeten worden.
Nu is voor Spyker de weg vrij om uit surseance te komen en na effectuering van het crediteurenakkoord is de sportwagenbouwer uit Zeewolde ook nog eens schuldenvrij. Victor Muller flikt het dus weer.
Later meer.
donderdag 25 juni 2015
LKD Lizings in beroep: Spyker nog niet uit surseance
De surseance van Spyker duurt nog even voort, want LKD Lizings blijft zich verzetten tegen het voorgestelde crediteurenakkoord.
Volharding kan LKD Lizings niet ontzegd worden. De Letse bank maakte bezwaar tegen het crediteurenakkoord dat Spyker zijn schuldeisers heeft voorgelegd. In dat voorstel kregen ze schulden tot 12.000 euro volledig vergoed, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is. De meerderheid stemde vóór. Toen de rechter dat akkoord toch bekrachtigde, is LKD Lizings daartegen in beroep gegaan.
Het hof in Leeuwarden zal zich nu buigen over het bezwaar van LKD Lizings. De bank vindt het voorstel voor het crediteurenakkoord onvoldoende en denkt dat er op andere manieren meer geld uit Spyker te halen is.
Akkoord levert méér op
De rechter in Lelystad oordeelde op 11 juni jongstleden dat wat hem betreft het akkoord méér oplevert dan het uitverkopen van de boedel van Saab. In zijn vonnis maakte de rechter zijn sommetjes over de waarde die Spyker nu heeft, en dat is niet veel, aangezien de sportwagenbouwer al een hele tijd feitelijk stil ligt en er geen auto's gebouwd worden.
Volgens de rechter zou het voorgestelde crediteurenakkoord pas ongunstig uitpakken als de boedel van Spyker in geval van een faillissement meer dan 7,5 miljoen euro zou opleveren. Maar het lijkt de rechter en de bewindvoerder onwaarschijnlijk dat dat bedrag nu uit Spyker te halen is.
Claim van 2,3 miljoen euro
Maar CPP ging failliet en daarom acht Spyker zich niet langer gehouden aan de eerdere overeenkomst met LKD Lizings.
Op 8 juli aanstaande komt de zaak voor bij het hof in Leeuwarden.
Volharding kan LKD Lizings niet ontzegd worden. De Letse bank maakte bezwaar tegen het crediteurenakkoord dat Spyker zijn schuldeisers heeft voorgelegd. In dat voorstel kregen ze schulden tot 12.000 euro volledig vergoed, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is. De meerderheid stemde vóór. Toen de rechter dat akkoord toch bekrachtigde, is LKD Lizings daartegen in beroep gegaan.
Het hof in Leeuwarden zal zich nu buigen over het bezwaar van LKD Lizings. De bank vindt het voorstel voor het crediteurenakkoord onvoldoende en denkt dat er op andere manieren meer geld uit Spyker te halen is.
Akkoord levert méér op
De rechter in Lelystad oordeelde op 11 juni jongstleden dat wat hem betreft het akkoord méér oplevert dan het uitverkopen van de boedel van Saab. In zijn vonnis maakte de rechter zijn sommetjes over de waarde die Spyker nu heeft, en dat is niet veel, aangezien de sportwagenbouwer al een hele tijd feitelijk stil ligt en er geen auto's gebouwd worden.
Volgens de rechter zou het voorgestelde crediteurenakkoord pas ongunstig uitpakken als de boedel van Spyker in geval van een faillissement meer dan 7,5 miljoen euro zou opleveren. Maar het lijkt de rechter en de bewindvoerder onwaarschijnlijk dat dat bedrag nu uit Spyker te halen is.
Claim van 2,3 miljoen euro
LKD Lizings claimt 2,3 miljoen euro van Spyker tegoed te hebben. Dat geld is in 2010 als lening verstrekt voor de lease van gereedschappen voor de Britse carrosseriebouwer CPP die voor Spyker chassis en carrosserieën voor de C8 Aileron zou gaan maken.
Maar CPP ging failliet en daarom acht Spyker zich niet langer gehouden aan de eerdere overeenkomst met LKD Lizings.Op 8 juli aanstaande komt de zaak voor bij het hof in Leeuwarden.
donderdag 11 juni 2015
Spyker uit surseance: rechter stemt in met crediteurenakkoord en verwerpt bezwaar LKD Lizings
Het crediteurenakkoord dat Spyker aan zijn schuldeisers had voorgesteld, en waar de meerderheid vóór had gestemd, is donderdag bekrachtigd door de rechtbank in Lelystad. De rechter heeft het bezwaar van schuldeiser LKD Lizings tegen het akkoord verworpen. Dat betekent dat Spyker uit surseance gaat komen.
De Letse bank LKD Lizings had het bezwaar ingediend omdat die het niet eens was met het voorstel dat Spyker en bewindvoerder Pasman aan de schuldeisers deden. In dat voorstel kregen ze schulden tot 12.000 euro volledig vergoed, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is. De meerderheid stemde vóór.
LKD Lizings, vroeger onderdeel van het voormalige bankenimperium van Spykers eerdere financier Vladimir Antonov, was van mening dat er méér te halen moest zijn uit de boedel van Spyker, maar daar was de rechter het niet mee eens. De rechter wijst er op dat Spyker 'al enige tijd stil ligt en er geen, dan wel een zeer geringe, omzet wordt gegenereerd die niet opweegt tegen de doorlopende kosten'.
Merk is 3 miljoen waard
Wel is er nog sprake van activa, zoals de merkwaarde van Spyker, die de bewindvoerder op 3 miljoen euro stelt. LKD Lizings gaat uit van een hoger bedrag, maar de rechter stelt dat de merkwaarde gedaald is omdat Spyker geen auto's meer produceert en de eerdere waarderingen uitgaan van een productie van veel auto's. Ergo: de 3 miljoen euro is momenteel een juiste waardering.
Volgens de rechter zou het voorgestelde crediteurenakkoord pas ongunstig uitpakken als de boedel van Spyker in geval van een faillissement meer dan 7,5 miljoen euro zou opleveren. Maar het lijkt de rechter en de bewindvoerder onwaarschijnlijk dat dat bedrag nu uit Spyker te halen is.
LKD Lizings viel ook over de deal die bewindvoerder Pasman had gesloten met de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimde 24,9 miljoen euro, maar Pasman sloot een deal waarbij Saab GB genoegen neemt met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen.
Uit surseance
De uitspraak van de rechter betekent dat Spyker uit surseance gaat komen, tenzij LKD Lizings in beroep gaat tegen het vonnis van vandaag.
Maar ook al komt Spyker uit surseance, dan is het voortbestaan allerminst verzekerd. Zoals de rechter al aanstipt, ligt Spyker al een hele tijd stil en worden er geen auto's gebouwd. Om Spyker weer opnieuw draaiend te krijgen, is zo'n 30 tot 50 miljoen euro nodig, schatten bewindvoerder Pasman en Arjen Dikken, de financieel directeur van Spyker.
Pasman heeft tot dusver geen financier kunnen vinden die een dergelijke bedrag in Spyker wil investeren. En er zijn geen signalen dat dat binnen afzienbare tijd wel gaat gebeuren. Volgens Pasman en Dikken zal Spyker vooralsnog een slapend bestaan leiden.
Later meer.
De Letse bank LKD Lizings had het bezwaar ingediend omdat die het niet eens was met het voorstel dat Spyker en bewindvoerder Pasman aan de schuldeisers deden. In dat voorstel kregen ze schulden tot 12.000 euro volledig vergoed, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is. De meerderheid stemde vóór.
LKD Lizings, vroeger onderdeel van het voormalige bankenimperium van Spykers eerdere financier Vladimir Antonov, was van mening dat er méér te halen moest zijn uit de boedel van Spyker, maar daar was de rechter het niet mee eens. De rechter wijst er op dat Spyker 'al enige tijd stil ligt en er geen, dan wel een zeer geringe, omzet wordt gegenereerd die niet opweegt tegen de doorlopende kosten'.
Merk is 3 miljoen waard
Wel is er nog sprake van activa, zoals de merkwaarde van Spyker, die de bewindvoerder op 3 miljoen euro stelt. LKD Lizings gaat uit van een hoger bedrag, maar de rechter stelt dat de merkwaarde gedaald is omdat Spyker geen auto's meer produceert en de eerdere waarderingen uitgaan van een productie van veel auto's. Ergo: de 3 miljoen euro is momenteel een juiste waardering.
Volgens de rechter zou het voorgestelde crediteurenakkoord pas ongunstig uitpakken als de boedel van Spyker in geval van een faillissement meer dan 7,5 miljoen euro zou opleveren. Maar het lijkt de rechter en de bewindvoerder onwaarschijnlijk dat dat bedrag nu uit Spyker te halen is.
LKD Lizings viel ook over de deal die bewindvoerder Pasman had gesloten met de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimde 24,9 miljoen euro, maar Pasman sloot een deal waarbij Saab GB genoegen neemt met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen.
Uit surseance
De uitspraak van de rechter betekent dat Spyker uit surseance gaat komen, tenzij LKD Lizings in beroep gaat tegen het vonnis van vandaag.
Maar ook al komt Spyker uit surseance, dan is het voortbestaan allerminst verzekerd. Zoals de rechter al aanstipt, ligt Spyker al een hele tijd stil en worden er geen auto's gebouwd. Om Spyker weer opnieuw draaiend te krijgen, is zo'n 30 tot 50 miljoen euro nodig, schatten bewindvoerder Pasman en Arjen Dikken, de financieel directeur van Spyker.
Pasman heeft tot dusver geen financier kunnen vinden die een dergelijke bedrag in Spyker wil investeren. En er zijn geen signalen dat dat binnen afzienbare tijd wel gaat gebeuren. Volgens Pasman en Dikken zal Spyker vooralsnog een slapend bestaan leiden.
Later meer.
vrijdag 22 mei 2015
Verrassend: Spyker blijft in surseance
En weer neemt de zaak rond het zieltogende Spyker een
verrassende wending. De sportwagenfabrikant blijft vooralsnog in surseance.
De rechtbank Midden-Nederland in Lelystad besloot vrijdag in zijn uitspraak niet
akkoord te gaan met de door Spyker voorgestelde regeling om zijn schuldeisers
tegemoet te komen. Spyker-topman Victor Muller heeft zijn handen voorlopig nog
niet vrij om verder te gaan met zijn onderneming.
Eén van de schuldeisers van Spyker stemde niet in met het crediteurenakkoord. Het is niet bekend wie. De rechter geeft hem ergens in de komende weken nog de kans op een zitting zijn bezwaren kenbaar te maken.
Een meerderheid van de schuldeisers stemde wel in met het voorstel van Spyker om zijn schulden deels te betalen. Dat vertelde een woordvoerder van de rechtbank op 13 mei, toen de zitting plaatsvond waar over het crediteurenakkoord werd gestemd. Victor Muller leek het weer voor elkaar te hebben en met zijn Spyker uit surseance te komen. Dat is dus voorlopig niet het geval.
Slikken of stikken
Spyker-Saab blog meldde eerder al dat voor de schuldeisers slikken of stikken is en dat de meeste van hen er fors bij inschieten. Schulden tot 12 duizend euro betaalt Spyker volledig terug. Voor grotere schulden biedt Spyker 12 duizend euro plus 10 procent van het meerdere.
Eén van de schuldeisers van Spyker stemde niet in met het crediteurenakkoord. Het is niet bekend wie. De rechter geeft hem ergens in de komende weken nog de kans op een zitting zijn bezwaren kenbaar te maken.
Een meerderheid van de schuldeisers stemde wel in met het voorstel van Spyker om zijn schulden deels te betalen. Dat vertelde een woordvoerder van de rechtbank op 13 mei, toen de zitting plaatsvond waar over het crediteurenakkoord werd gestemd. Victor Muller leek het weer voor elkaar te hebben en met zijn Spyker uit surseance te komen. Dat is dus voorlopig niet het geval.
Slikken of stikken
Spyker-Saab blog meldde eerder al dat voor de schuldeisers slikken of stikken is en dat de meeste van hen er fors bij inschieten. Schulden tot 12 duizend euro betaalt Spyker volledig terug. Voor grotere schulden biedt Spyker 12 duizend euro plus 10 procent van het meerdere.
Partijen zoals het Pensioenfonds
Metaal en Techniek, dat nog 165.000 euro tegoed heeft, en Sternlease waar
Spyker voor 173.000 euro in het krijt staat, krijgen met het voorstel maar een
schijntje terug. Maar een alternatief hebben de schuldeisers niet, want bij een
faillissement van Spyker krijgen ze helemaal niets. Het crediteurenakkoord werd
mogelijk dankzij een tot nu toe onbekend gebleven investeerder die na het
faillissement nog 4,3 miljoen euro stortte.
Anders dan verwacht
Bij Spyker lijkt alles anders te gaan dan verwacht. Eerder
draaide de rechter het faillissement van Spyker terug waardoor de sportwagenbouwer
uit Zeewolde weer in surseance kwam. Een dergelijke gang van zaken komt niet vaak
voor.
De werkzaamheden bij Spyker liggen al lange tijd stil. Auto’s worden er niet gemaakt en er is ook geen personeel meer in dienst. Spyker leidt een slapend bestaand, schreef bewindvoerder Henk Pasman in zijn verslag, want er is geen financiering om de activiteiten weer op te starten.
De werkzaamheden bij Spyker liggen al lange tijd stil. Auto’s worden er niet gemaakt en er is ook geen personeel meer in dienst. Spyker leidt een slapend bestaand, schreef bewindvoerder Henk Pasman in zijn verslag, want er is geen financiering om de activiteiten weer op te starten.
woensdag 13 mei 2015
Schuldeisers stemmen in met voorstel Spyker
De schuldeisers van Spyker gaan akkoord met het crediteurenvoorstel van de sportwagenfabrikant. Vanmiddag, woensdag 13 mei, was er een stemming bij de rechtbank in Lelystad. Victor Muller heeft het weer voor elkaar: Spyker komt uit surseance.
De meerderheid van de schuldeisers heeft vóór het voorstel van Spyker gestemd, zegt een woordvoerder van de rechtbank in Lelystad tegen Spyker-Saab blog. Zoals we eerder vandaag hebben uiteengezet, zien de schuldeisers nauwelijks iets terug van hun vordering op de sportwagenbouwer uit Zeewolde.
Spyker biedt 12.000 euro plus 10 procent van het meerdere voor crediteuren die een hoger bedrag bij Spyker hebben uitstaan. Dat is mogelijk dankzij een tot nu toe onbekend gebleven - investeerder die na het faillissement nog 4,3 miljoen euro stortte om een crediteurenakkoord mee mogelijk te maken.
Claims
De totale schuld van Spyker bedraagt 44 miljoen euro. De curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain is de grootste schuldeiser met 24,9 miljoen euro. Met Saab GB is een aparte regeling getroffen binnen het akkoord, zoals we vanochtend toelichtten. Ook de curatoren van de Zweedse autobouwer Saab hebben een vordering. Zij claimen 2 miljoen euro.
Daarnaast zijn er nog handelsvorderingen die voor de holding van Spyker en de dochterbedrijven samen zo'n 14 miljoen euro bedragen, zo hebben we eerder becijferd.
Rechter besluit
De rechter in Lelystad moet nog een besluit nemen naar aanleiding van de zitting en de stemming van vandaag. Volgens de woordvoerder van de rechtbank is dat besluit volgende week vrijdag verwachten.
Als de rechter de crediteuren volgt in hun akkoord, dan is Spyker verlost van zijn schulden en komt de autobouwer weer uit surseance. Dan flikt Victor Muller het dus weer: vrij van schulden en zonder juridische belemmeringen: het zoveelste konijn uit zijn hoge hoed. Maar ook is hij verstoken van geld en personeel. Dus Spyker heeft nog lang geen levensvatbare toekomst.
De meerderheid van de schuldeisers heeft vóór het voorstel van Spyker gestemd, zegt een woordvoerder van de rechtbank in Lelystad tegen Spyker-Saab blog. Zoals we eerder vandaag hebben uiteengezet, zien de schuldeisers nauwelijks iets terug van hun vordering op de sportwagenbouwer uit Zeewolde.
Spyker biedt 12.000 euro plus 10 procent van het meerdere voor crediteuren die een hoger bedrag bij Spyker hebben uitstaan. Dat is mogelijk dankzij een tot nu toe onbekend gebleven - investeerder die na het faillissement nog 4,3 miljoen euro stortte om een crediteurenakkoord mee mogelijk te maken.
Claims
De totale schuld van Spyker bedraagt 44 miljoen euro. De curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain is de grootste schuldeiser met 24,9 miljoen euro. Met Saab GB is een aparte regeling getroffen binnen het akkoord, zoals we vanochtend toelichtten. Ook de curatoren van de Zweedse autobouwer Saab hebben een vordering. Zij claimen 2 miljoen euro.
Daarnaast zijn er nog handelsvorderingen die voor de holding van Spyker en de dochterbedrijven samen zo'n 14 miljoen euro bedragen, zo hebben we eerder becijferd.
Rechter besluit
De rechter in Lelystad moet nog een besluit nemen naar aanleiding van de zitting en de stemming van vandaag. Volgens de woordvoerder van de rechtbank is dat besluit volgende week vrijdag verwachten.
Als de rechter de crediteuren volgt in hun akkoord, dan is Spyker verlost van zijn schulden en komt de autobouwer weer uit surseance. Dan flikt Victor Muller het dus weer: vrij van schulden en zonder juridische belemmeringen: het zoveelste konijn uit zijn hoge hoed. Maar ook is hij verstoken van geld en personeel. Dus Spyker heeft nog lang geen levensvatbare toekomst.
Slikken of stikken voor schuldeisers van Spyker
De schuldeisers van Spyker stemmen vandaag, woensdag 13 mei, over een crediteurenakkoord. Zij hebben samen 44 miljoen euro tegoed van Spyker. En daar zien de meeste nauwelijks iets van terug.
Spyker doet zijn schuldeisers voor de stemming, vanmiddag bij de rechtbank in Lelystad, het voorstel om schulden tot 12.000 euro volledig te betalen plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.
Bij veel crediteuren is dat het geval. Voor veel crediteuren is het voorstel een schijntje vergeleken met de vordering die ze op Spyker hebben. Voor sommigen loopt die in de tonnen, zoals het Pensioenfonds Metaal en Techniek, dat nog 165.000 euro tegoed heeft, en Sternlease waar Spyker voor 173.000 euro in het krijt staat.
Desondanks adviseert bewindvoerder Henk Pasman de schuldeisers om toch akkoord te gaan met het voorstel, zegt hij tegen Spyker-Saab blog in een toelichting op zijn tweede verslag over Spyker: 'Alles afwegend is dat nu de beste oplossing. Het alternatief is een faillissement.' In dat geval zien de crediteuren helemaal niets terug van hun geld.
Slapend bestaan
Als de crediteuren akkoord gaan, dan zijn de schulden afgewikkeld en zal Spyker binnenkort uit surseance komen. Maar dat betekent niet dat er in Zeewolde meteen weer druk aan auto's gesleuteld zal worden.
Integendeel: Spyker zal een slapend bestaan leiden, benadrukt Pasman tegen Spyker-Saab blog, want er is momenteel geen financiering: 'Als je het bedrijf weer wil opstarten, is er een substantiële investering nodig. Dan praat je al snel over 10 à 20 miljoen euro. En dat geld is er niet'.
Bijkomend probleem is dat Spyker geen personeel meer heeft. 'Alle werknemers zijn ontslagen. Er is nu niemand meer in dienst', aldus Pasman.
Grootste schuldeiser
Het geld om het crediteurenakkoord mee te betalen komt van een investeerder die na het faillissement van Spyker op 18 december 2014 een bedrag van 4,3 miljoen euro overmaakte om een crediteurenakkoord mogelijk te maken. 'Daardoor kon Spyker het faillissement aanvechten. Ik heb dat geld ook echt ontvangen, dus toen was er voldoende reden om het faillissement terug te draaien en de crediteuren een voorstel te doen', aldus Pasman.
Cruciaal om tot een crediteurenakkoord te komen, was de opstelling van de grootste schuldeiser, de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro. Pasman heeft een deal gesloten waarbij Saab GB genoegen neemt met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen.
Die deal is de basis voor het voorstel dat voor vandaag op tafel ligt. 'Het is de sleutel tot een crediteurenakkoord', stelt Pasman. 'Als Saab GB aanspraak had gemaakt op 10 procent van zijn vordering, zoals gebruikelijk, dan hadden we geen akkoord kunnen sluiten. Dan heb je het over 2,5 miljoen en dat was te veel gezien de 4,3 miljoen die beschikbaar is.'
'Zeer opmerkelijk'
Als de schuldeisers instemmen met het voorstel, dan zit Pasmans taak er bijna op. Terugblikkend verbaast hij zich over het pad dat hij als bewindvoerder en curator met Spyker heeft afgelegd: 'Het is zeer opmerkelijk dat een onderneming binnen zeven maanden in surseance komt, failliet gaat, het faillissement wordt teruggedraaid en ook nog uit surseance komt.'
Als Spyker uit surseance komt, dan is Victor Muller weer vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe financiering vinden heeft prioriteit en daar is Muller 'druk mee bezig', zegt Pasman. Onduidelijk is of de Amerikaanse vliegtuigjesbouwer Volta Volare nog in het spel is. Maar wie weet welk konijn Muller nu weer uit zijn hoge hoed tovert. Maar lastig wordt het wel om verder te gaan met een bedrijf dat helemaal stil ligt, zonder personeel en vooralsnog zonder de benodigde miljoenen euro's.
Spyker doet zijn schuldeisers voor de stemming, vanmiddag bij de rechtbank in Lelystad, het voorstel om schulden tot 12.000 euro volledig te betalen plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.
Bij veel crediteuren is dat het geval. Voor veel crediteuren is het voorstel een schijntje vergeleken met de vordering die ze op Spyker hebben. Voor sommigen loopt die in de tonnen, zoals het Pensioenfonds Metaal en Techniek, dat nog 165.000 euro tegoed heeft, en Sternlease waar Spyker voor 173.000 euro in het krijt staat.
Desondanks adviseert bewindvoerder Henk Pasman de schuldeisers om toch akkoord te gaan met het voorstel, zegt hij tegen Spyker-Saab blog in een toelichting op zijn tweede verslag over Spyker: 'Alles afwegend is dat nu de beste oplossing. Het alternatief is een faillissement.' In dat geval zien de crediteuren helemaal niets terug van hun geld.
Slapend bestaan
Als de crediteuren akkoord gaan, dan zijn de schulden afgewikkeld en zal Spyker binnenkort uit surseance komen. Maar dat betekent niet dat er in Zeewolde meteen weer druk aan auto's gesleuteld zal worden.
Integendeel: Spyker zal een slapend bestaan leiden, benadrukt Pasman tegen Spyker-Saab blog, want er is momenteel geen financiering: 'Als je het bedrijf weer wil opstarten, is er een substantiële investering nodig. Dan praat je al snel over 10 à 20 miljoen euro. En dat geld is er niet'.
Bijkomend probleem is dat Spyker geen personeel meer heeft. 'Alle werknemers zijn ontslagen. Er is nu niemand meer in dienst', aldus Pasman.
Grootste schuldeiser
Het geld om het crediteurenakkoord mee te betalen komt van een investeerder die na het faillissement van Spyker op 18 december 2014 een bedrag van 4,3 miljoen euro overmaakte om een crediteurenakkoord mogelijk te maken. 'Daardoor kon Spyker het faillissement aanvechten. Ik heb dat geld ook echt ontvangen, dus toen was er voldoende reden om het faillissement terug te draaien en de crediteuren een voorstel te doen', aldus Pasman.
Cruciaal om tot een crediteurenakkoord te komen, was de opstelling van de grootste schuldeiser, de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro. Pasman heeft een deal gesloten waarbij Saab GB genoegen neemt met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen.
Die deal is de basis voor het voorstel dat voor vandaag op tafel ligt. 'Het is de sleutel tot een crediteurenakkoord', stelt Pasman. 'Als Saab GB aanspraak had gemaakt op 10 procent van zijn vordering, zoals gebruikelijk, dan hadden we geen akkoord kunnen sluiten. Dan heb je het over 2,5 miljoen en dat was te veel gezien de 4,3 miljoen die beschikbaar is.'
'Zeer opmerkelijk'
Als de schuldeisers instemmen met het voorstel, dan zit Pasmans taak er bijna op. Terugblikkend verbaast hij zich over het pad dat hij als bewindvoerder en curator met Spyker heeft afgelegd: 'Het is zeer opmerkelijk dat een onderneming binnen zeven maanden in surseance komt, failliet gaat, het faillissement wordt teruggedraaid en ook nog uit surseance komt.'
Als Spyker uit surseance komt, dan is Victor Muller weer vrij om te doen wat hij wil. Nieuwe financiering vinden heeft prioriteit en daar is Muller 'druk mee bezig', zegt Pasman. Onduidelijk is of de Amerikaanse vliegtuigjesbouwer Volta Volare nog in het spel is. Maar wie weet welk konijn Muller nu weer uit zijn hoge hoed tovert. Maar lastig wordt het wel om verder te gaan met een bedrijf dat helemaal stil ligt, zonder personeel en vooralsnog zonder de benodigde miljoenen euro's.
Abonneren op:
Posts (Atom)