woensdag 7 december 2011

Einde Saab lijkt nu echt nabij

Het einde lijkt voor Saab nu echt nabij. Bewindvoerder Guy Lofalk gaat de rechtbank vragen om de vrijwillige reorganisatieperiode voortijdig af te breken. Als de reorganisatie ten einde is, ligt de weg weer open voor schuldeisers om hun vorderingen op Saab te laten gelden. Dan is een faillissement bijna onontkoombaar.

Lofalk gelooft er niet meer in. Ondanks eindeloos touwtrekken met allerhande Chinese partijen in de afgelopen maanden en steeds nieuwe beloftes, komt er geen cent naar Zweden. Hij ziet dan ook geen perspectief voor een oplossing.

Saab en Victor Muller krijgen wel nog de gelegenheid om de rechtbank te proberen te overtuigen van de noodzaak om de reorganisatie voort te zetten, alvorens de rechtbank een besluit neemt.

Het grote struikelblok is General Motors (GM). De Amerikaanse autoreus keurt ook de nieuwe deal af die dit weekend in elkaar werd getimmerd (met Youngman en een Chinese bank), zo liet een woordvoerder gisteravond weten. GM staat daarmee volledig in zijn recht, want het houdt Saab gewoon aan de afspraken die bij de overname in 2010 zijn gemaakt. Dat Saab bij faillissement wegvalt als klant van GM-onderdelen, doet de Amerikanen geen pijn. Daarvoor is Saab veel te klein in verhouding tot GM.

Als de Chinezen geen kans krijgen, lijken de opties voor Saab uitgeput. Een bron rond Saab acht elke inmenging vanuit China bij voorbaat kansloos: 'Alles wat maar enigszins aan China verbonden is, zal door GM worden afgewezen. De eigen marktpositie van GM in China is voor hen zo heilig, dat ze dat door niets in gevaar willen laten komen.'

Het is aan Victor Muller om zijn talent als dealmaker ten volle aan te spreken om een andere investeerder te vinden. Maar als Saab niet langer onder bescherming van vrijwillige reorganisatie opereert en de schuldeisers kunnen toeslaan, is het geen interessante investering meer.

dinsdag 6 december 2011

Lofalk en Muller op ramkoers

De verhoudingen tussen Victor Muller en zijn bewindvoerder Guy Lofalk zijn volledig verziekt. Lofalk dreigt de stekker uit Saab te trekken. Muller en zijn secondanten dreigen op hun beurt om Lofalk aan de kant te schuiven.

Het kamp-Muller maakt Lofalk zware verwijten. Lofalk bemoeit zich met het eigendom van Saab en vertraagt het proces in plaats van een oplossing te zoeken, zo stelt president-commissaris van Swedish Automobile (Swan) en de rechterhand van Victor Muller Hans Hugenholtz in e-mails die zijn uitgelekt in de Zweedse media. Hij zal niet aarzelen Lofalk aan de kant te schuiven.

De vraag is of de verwijten op zijn plaats zijn. Lofalk is door de rechter aangesteld om een oplossing te zoeken. Maar die is er niet, concludeert Lofalk. Alle gesprekken met Chinese partijen en beloftes ten spijt, wordt er maar geen geld overgemaakt naar Zweden. Lofalk verwacht er niets meer van. Vandaag zei hij tegen de Zweedse krant Dagens Industri dat hij binnen enkele dagen het besluit zal nemen om de periode van vrijwillige reorganisatie te laten beëindigen.

Lofalk doet gewoon zijn werk binnen de wettelijke kaders. Hij heeft geen ander belang bij Saab. Muller heeft dat wel. Hem is er alles aan gelegen om via Swedish Automobile (Swan) betrokken te blijven als eigenaar van Saab. Daarom begint hij met grote woorden te smijten als Lofalk met een voorstel komt waar Swan geen rol in speelt.

Opvallend is hoe Lofalk en de Saab-directie langs elkaar heen werken. Lofalk werkt aan deals zonder Muller en Muller op zijn beurt komt met voorstellen waar Lofalk niet bij was, zoals het jongste van afgelopen weekend. Terwijl beide eendrachtig aan het voortbestaan van Saab zouden moeten werken. Saillant is dat Muller en co bij het begin van de reorganisatie zelf Lofalk aandroegen als bewindvoerder, vanwege zijn kennis van het bedrijf omdat hij ook al bewindvoerder was geweest tijdens de vorige reorganisatie in 2009.

Het is niet de eerste keer dat Muller beschuldigingen uit in de richting van Lofalk. Toen enkele maanden geleden Lofalk zonder Muller afreisde naar China en probeerde om Saab rechtstreeks te verkopen aan Chinese partijen, reageerde Muller publiekelijk woedend. Ook tijdens de aandeelhoudersvergadering van vorige maand moest Lofalk het ontgeleden. Muller vond dat hij de onderhandelingen met Geely zaken zo onhandig had aangepakt dat Geely zich ijlings terugtrok.

maandag 5 december 2011

Nieuwe deal: Chinezen keren op hun schreden terug

Koortsachtig heeft Saab aan een gewijzigde deal gewerkt om het 'no' van General Motors te weerleggen. Afgelopen weekend sijpelde in Zweedse media door hoe die eruit ziet, waarna Victor Muller in enkele media bevestiging gaf.

Zoals op dit blog al eerder te lezen was, houdt de holding Swedish Automobile nv (Swan) een rol in het geheel. In de nieuwe deal neemt Youngman een aandelenbelang van 19,9% in Swan en een Chinese bank neemt 29,9% in Swan. De overige aandeelhouders in Swan houden dus een nipte meerderheid van iets meer dan 50%. Daarmee houdt Swan de controle over de zaak en is de holding - en daarmee Victor Muller - weer helemaal in het spel.

De nieuwe deal lijkt daarmee sterk op die van afgelopen mei, waarin Pang Da en Youngman respectievelijk 24% en 29,9% zouden investeren in Swan. Het kon ook haast niet anders. De afspraken met General Motors zijn keihard en de Amerikanen houden hun zakenpartners daar evenzo keihard aan. Een concurrerende autofabrikant mag niet méér dan 20% van Saab in handen krijgen. Precies dat deel zou in de nieuwe deal aan Youngman toekomen.

Pang Da
In de nieuwe deal ontbreekt Pang Da. De autodistributeur heeft zijn geld zelf hard nodig door problemen bij zijn autofinancieringsactiviteiten. Saabs verkopen via zijn dealernetwerk kan Pang Da ook wel zonder aandelenbelang.

Youngman als fabrikant is erop gebrand een voet tussen de deur te krijgen bij een Westerse firma zoals Saab om bij de technologie te kunnen komen, meer nog dan Pang Da. Youngman lijkt gecommitteerd om met Saab verder te gaan, want het heeft aangegeven dat het de lonen voor november van de Saab-medewerkers wil betalen.

In plaats van Pang Da is nu een Chinese bank aangeschoven. Die zou de resterende 29,9% in Saab nemen.

De vraag is wel hoe aantrekkelijk de deal nog is voor de Chinezen als zij niet de door hen zo vurig gewenste controle over Saab krijgen. Ze mogen wel de broodnodige miljoenen schuiven, maar krijgen niet de zeggenschap. Terwijl sinds de deal van eind oktober duidelijk is dat controle hun doel is. Als ze toch met een minderheid akkoord gaan, dan tekent dat hun zucht naar Westerse technologie.

De Amerikanen leunen intussen kalmpjes achterover en leggen de bal bij Saab. GM wacht af tot Saab met een concreet voorstel komt en beoordeelt dan of dat voorstel past binnen de voorwaarden die bij de overname van Saab door Spyker begin 2010 zijn afgesproken.

Daar is haast bij. Over een week of drie eindigen de drie maanden van de reorganisatieperiode die in september door de rechtbank is toegekend. Als er dan geen uitzicht is op een oplossing, moet bewindvoerder Guy Lofalk de stekker eruit trekken. Eind oktober dreigde hij al zoiets te doen, omdat de Chinezen zich niet hielden aan de afspraken uit de oude deal die toen op tafel lag.

Zo'n dreigement vernemen we momenteel niet van Lofalk. Dat betekent dat hij er nog heil in ziet, na zijn bezoek afgelopen week aan het GM-hoofdkwartier in Detroit. Maar haast is geboden.

donderdag 1 december 2011

Stilstand kost geld - veel geld

Een autofabriek die stilstaat, kost gierend veel geld. De derdekwartaalcijfers van Swedish Automobile (Swan) tonen een nettoverlies van 142 miljoen euro voor de periode juli tot en met september 2011. Gedurende het hele kwartaal stond de productie stil. Des te verrassender is, dat uit de tabellen toch nog 130 geproduceerde auto's tevoorschijn komen.

Het verlies in 2011 is al opgelopen tot 366 miljoen euro. Zo snel loopt het dus uit de hand als het maar blijft duren tot er een oplossing komt. Astronomische cijfers, die geen fraai beeld schetsen voor potentiële investeerders.

Leegverkocht
Omdat de productie al zo lang stilstaat, raakt de bestaande voorraad leegverkocht. Er werden in het derde kwartaal 1.235 auto's aan importeurs en dealers (wholesale) verkocht. De verkopen aan eindklanten (retail) bedroegen 2.775 auto's. Vorig jaar waren de wholesale-verkopen hoger dan de retailverkopen omdat dealers voorzien moesten worden van nieuwe auto's.

De productie van de 9-4X die in de fabriek van General Motors wordt gebouwd naast het zustermodel van Cadillac is intussen ook gestaakt. Saab heeft geen geld meer om GM te betalen voor de gereedgekomen auto's.

Nog even en er is geen enkele nieuwe Saab meer te vinden.

vrijdag 11 november 2011

Saab mogelijk niet helemaal naar Chinezen

Mogelijk houdt Swedish Automobile nv (Swan) toch nog een belang in Saab Automobile ab. Nu General Motors blokkeert dat Pang Da en Youngman 100% van Saab in handen krijgen, moet dat percentage worden aangepast. Swan houdt nadrukkelijk alle mogelijkheden open bij de aanpassing van de eigendomsverhoudingen.

Dat bleek vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering van Swan. De bestuurders van Swan, Victor Muller en Rob Schuijt, putten zich uit in mitsen en maren, om aan te geven dat er nog niets definitief is. Maar duidelijk is wel dat zij niet zo makkelijk aan de kant geschoven kunnen worden als de Chinezen hebben geprobeerd te doen.

GM dreigt
Pang Da en Youngman willen Swan lozen, omdat die holding voor hen alleen maar ballast is. Het gaat hen om het volledige eigendom van Saab. Maar daar heeft GM deze week een stokje voor gestoken. GM heeft contractueel de mogelijkheid om bij een 'change of control', en dat is de verkoop van Saab, te stoppen met onderdelen leveren. Daar heeft GM mee gedreigd.

Datum vooruit schuiven
Sinds dinsdag probeert Muller koortsachtig om samen met Pang Da en Youngman tegemoet te komen aan de bezwaren van GM. Een definitief ja of nee van GM is niet te verwachten vóór 15 november, de dag dat de principe-overeenkomst over de verkoop van Saab afloopt. Daarom is Saab nu in gesprek met de Chinezen om die datum vooruit te schuiven.

GM kan wel leven met gedeeltelijke verschuiving van eigendom. Daarom was de oorspronkelijke deal waarin Pang Da en Youngman samen 54% in Swan zouden nemen en Muller zelf 27% zou houden, voor GM wel bespreekbaar.

Muller lachende derde?
Muller wilde koste wat kost Swan in het spel houden, omdat hij alleen dan zijn investering van de afgelopen jaren (zijn belang van 27% in Swan) tot waarde kan laten komen. Alleen omdat hij door de Chinezen met de rug tegen de muur werd gedreven, kon hij niet anders dan instemmen met de verkoop van Saab. Zeer tegen zijn zin, omdat dit voor hem persoonlijk het slechtst denkbare scenario is, waar hij zijn persoonlijke investering bij verliest. Als Swan toch nog een rol houdt in de eigendomsstructuur van Saab, is Victor Muller mogelijk de lachende derde.

In Zeewolde worden tóch Spykers gebouwd

Sinds de overname van Saab is er nauwelijks nog aandacht gegeven aan de sportwagens van Spyker. Maar wat blijkt: er worden toch nog Spykers gebouwd!

Dat zei Victor Muller vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering in Zeewolde. In de Spyker-fabriek in de Flevopolder worden nog Spyker C8's met korte wielbasis (short wheel base, SWB) gebouwd, het model waar het voor Spyker allemaal mee begon. Alleen op bestelling, voegde Muller eraan toe. Zo'n bestelling kwam onlangs uit Japan, waar een Spyker-dealer is aangesteld die een order voor vier auto's plaatste. Het weinige technisch personeel dat nog in Zeewolde werkt, maakt die auto's klaar.

Nieuw model
Het nieuwe model Spyker C8 Aileron, dat alweer tweeënhalf jaar geleden werd voorgesteld, is niet in productie - nog steeds niet. De Aileron moet gebouwd gaan worden in Coventry in Engeland. Eind 2009 heeft Spyker de gereedschappen voor de assemblage van zijn auto's verplaatst van Zeewolde naar Coventry Prototype Panels (CPP) dat daartoe flink investeerde in apparatuur en personeel - dat roept overigens meteen de vraag op met welk gereedschap de SWB-C8's dan eigenlijk in elkaar worden geschroefd.

Tot nu toe zijn er echter nog nauwelijks auto's uit Coventry gekomen. Bij CPP worden momenteel geen auto's gebouwd, bevestigde Muller vandaag. Dat is afhankelijk van financiering.

Financiering
Om de productie bij CPP op te starten, is financiering nodig. Spyker hoopt die te vinden in de overeenkomst met North Street Capital van enkele weken geleden. Deze Amerikaanse investeerder wil de Spyker-sportwagentak van Swedish Automobile kopen voor 32 miljoen euro en gaat er in investeren.

Nog twee à drie weken
Muller verwacht dat de overeenkomst met North Street Capital binnen twee à drie weken definitief wordt gesloten. De afgelopen tijd rezen vragen over de soliditeit en betrouwbaarheid van North Street Capital en de man erachter, Alex Mascioli. Dat kwam omdat man en bedrijf weinig transparant zijn en er nauwelijks informatie over beide te vinden is. Websites van Mascioli verdwenen zelfs deels na bekendmaking van de deal met Spyker.

Het avontuur met Saab heeft de sportwagens van Spyker geen goed gedaan. Alle geld en aandacht van het management gingen immers naar Saab. 'Spyker is er nogal stiefmoederlijk vanaf gekomen', concludeerde Muller.

maandag 7 november 2011

GM blokkeert Chinese deal van Saab

Het zat er al een aan te komen, maar vandaag heeft General Motors dan echt 'nee' gezegd tegen de deal die Saab anderhalve week geleden sloot met Pang Da en Youngman over een overname.

GM verzet zich tegen een 'change of ownership', ofwel wijziging van eigenaar. In de voorgenomen overname wordt Saab uit de holding Swedish Automobile (Swan) gelicht en aldus volledig eigendom van Pang Da en Youngman. Dat is een belangrijk verschil met de oude deal waarbij Pang Da en Youngman een belang zouden nemen in Swan.

Intellectueel eigendom
GM wil niet dat zijn intellectueel eigendom in handen valt van de Chinezen, zo is op te maken uit de woorden van GM-woordvoerder Jim Cain. GM heeft nog een forse vinger in de pap bij Saab omdat de huidige modellen grotendeels zijn gebaseerd op technologie, research en componenten van GM. Saab mag die in licentie afnemen en gebruiken. Bij de overname van Saab door Spyker begin 2010 is dit alles vastgelegd in dikke stapels licentiecontracten.

GM-man Cain stelt, dat als Pang Da en Youngman Saab in handen krijgen, de Amerikaanse autofabrikant simpelweg zal stoppen met onderdelen leveren. De 'change of control'-clausule uit het overnamecontract van 2010 maakt dat volgens hem mogelijk.

GM heeft namelijk geen belang bij levering aan Pang Da en Youngman. Integendeel, GM heeft met Shanghai Automotive (SAIC) al een partner in China,. Die gebruikt eveneens technologie van GM in licentie, deels dezelfde als Saab. De Amerikanen willen niet een concurrent in China in het zadel helpen. GM wil wel meewerken aan een oplossing om Saab als afnemer te behouden, mits Saab en zijn Chinese partners aan GM's bezwaren tegemoet kunnen komen.

Weer om de tafel
Victor Muller gaat dat dinsdag proberen. Dan gaat hij - voor de zoveelste keer - proberen een werkbare deal te sluiten. Saillant is dat Muller vandaag zei dat hij de Chinezen tijdens de onderhandelingen gewaarschuwd had voor bezwaren van de kant van GM. En dat terwijl hij na het bekendworden van de deal op vrijdagochtend de 28e oktober nog sprak van een schitterende toekomst voor Saab, in de wetenschap dus dat er een hele dikke adder onder het gras lag.

Mullers opties lijken tegenstrijdig. GM wil niet dat Pang Da en Youngman voor 100% eigenaar worden van Saab. Maar zij twee op hun beurt willen alleen een deal als ze 100% eigenaar worden. Daarop is de oude deal (de belangname in Swan) nu juist stukgelopen. Mogelijk hebben Pang Da en Youngman geen interesse meer als ze alleen maar geldschieter en gedeeltelijk eigenaar mogen worden via de Swan-holding.

GM speelt het hard
GM kan het hard spelen, want het wegvallen van Saab doet de Amerikanen geen pijn. Saab is maar een minieme afnemer. Pijn voor GM ontstaat pas als hen onwelgevallige partijen met hun spulletjes aan de haal gaan. Daar zijn ze streng in. In de snoei-operatie van enkele jaren geleden, waarbij een aantal GM-merken moest sneuvelen, toonde een Chinese partij interesse voor Hummer. Maar die kreeg het mooi niet. Liever liquideerde GM het merk.

En Pang Da en Youngman? Als ze Saab niet kunnen krijgen onder hun voorwaarden, dan kunnen ze beter naar een andere Westerse prooi omzien.

Terug bij af
Als Pang Da en Youngman dan maar van de overname van Saab afzien dan is het Zweedse automerk terug bij af. Er komt dan zeker geen geld en Victor Muller kan weer proberen de moed erin te houden en naar een nieuwe financier op zoek gaan. Hoewel de dreiging van een faillissement van Saab dan groter is dan ooit.

Als de Chinezen terug gaan naar de oorspronkelijke deal -geen volledige overname van dochteronderneming Saab, maar een meerderheidsbelang in moedermaatschappij Swan- dan is Victor Muller ogenschijnlijk beter af. Hij zit met zijn vermogen in die holding die dan blijft dan bestaan en geen lege huls wordt. Zijn positie is dan weer sterker dan nu. Het zou weer een ongekend staaltje zijn van deze financiële overlevingskunstenaar.