Victor Muller
flikt het hem weer. Hij heeft wederom een financier gevonden om Spyker eentoekomst te geven. Het Chinese Youngman steekt 10 miljoen euro in het
Nederlandse sportwagenmerk en zal daarnaast nog eens honderden miljoenen
investeren in een nieuwe personenauto op basis van het bestaande
Phoenix-platform.
Muller haalt door
deze deal met Youngman zijn gelijk. Begin dit jaar stapten alle commissarissen
en zijn medebestuurder Rob Schuijt op, omdat ze het niet meer zagen zitten met
Spyker na het faillissement van Saab. Ze wilden de holdingmaatschappij Swedish
Automobile (dat was toen nog de naam, later weer omgedoopt in Spyker) en
dochtermaatschappij Spyker Automotive in surseance brengen. Victor Muller nam
zich voor er alles aan te doen om te laten zien dat zijn keus om door te gaan
met Spyker de juiste was.
Op dat moment lag
Spyker feitelijk stil. De serieproductie van de Spyker C8 Aileron was niet van
de grond gekomen door de financiƫle problemen bij Saab. Dit voorjaar is de assemblage
terugverhuisd naar Zeewolde, maar Spyker had geen geld om echt te investeren in
het opschalen van de productie en ontwikkeling van nieuwe modellen.
Met de miljoenen die Youngman nu fourneert, kan dat wel. Voor de C8 Aileron kan een nieuwe motor worden gevonden als vervanger van de aloude Audi-V8. De super suv D8 Peking-to-Paris wordt nu dan echt afgestoft om hem tot finale ontwikkeling en productie te brengen.
En direct schetst Muller weer grootste vergezichten. Hij verwacht zo’n 1.000 auto’s per jaar te verkopen van de C8 Aileron en de D8 suv samen.
Phoenix
Muller ziet het ook helemaal zitten met de nieuwe auto die op basis van het Phoenix-platform gaat verschijnen. Die maakt gebruik van al het werk (onderstel en ontwerp) dat al was gedaan voor de nieuwe Saab 9-3 die bedoeld was om in 2012 te verschijnen. Maar die er nooit kwam door het faillissement. Het design van dit nieuwe model is door Saab-ontwerper Jason Castriota, die door Muller naar Saab was gehaald, omgevormd tot een Spyker-ontwerp. Deze nieuwe auto wordt voor de massa, maar Muller wil hem hoger in de markt positioneren dan Saab.
De rechten op het Phoenix-platform berusten in de boedel van het failliete Saab Automobile ab, dat nog steeds een volledige dochter is van Spyker en waar Muller gewoon nog directeur van is. In die hoedanigheid heeft hij ook de claim van 3 miljard dollar bij General Motors neergelegd.
De rasoverlever Muller laat zien dat hij zijn kunstje nog niet verleerd is. Na het faillissement van Saab leek ook Spyker ten dode opgeschreven. Er was twee jaar lang weinig aandacht geschonken aan de sportwagens, omdat Saab alles opeiste.
Maar nu Muller alle tijd heeft voor zijn baby van weleer, pakt hij de draad gewoon weer op. En heeft hij Youngman aangehaakt voor zijn toekomstplannen. Hij was na het faillissement van Saab terug bij af, maar hij begint alweer op te stomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten