Spyker staat niet met een stand op de Autosalon van Genève –topman Victor Muller zal er ongetwijfeld wel rondlopen- maar dat weerhoudt de Nederlandse autobouwer er niet van om traditiegetrouw met een persbericht te komen. Want zolang Spyker bestaat zorgt Muller er voor dat hij tijdens de belangrijke autobeurs wat te melden heeft.
Maandagavond kwam Swedish Automobile (Swan, de moedermaatschappij van Spyker en eerder ook van Saab) met een update over zijn financiële positie en zijn voortbestaan in het algemeen.
Het is nu ruim twee maanden na het faillissement van Saab en Swan-topman Victor Muller staat er alleen voor. In januari stapten alle commissarissen en de twee bestuursleden op, omdat ze van mening verschilden met Muller over de toekomst van Swan en Spyker. Wat is Muller van plan?
Overhouden
Spyker wordt niet verkocht. Anderhalf jaar geleden waren er plannen om de sportwagentak van Swan te verkopen om volledig op Saab te kunnen focussen. Eerst was CPP, de Britse automaker die de nieuwe Spyker C8 Aileron zou gaan bouwen, de koper. Maar later leek North Street Capital van de even onbekende als onvindbare investeerder Alex Mascioli er met de buit vandoor te gaan. Maar de verkoop bleek weinig concreet.
Spyker blijft nu in handen van Swan. Dat is logisch wil Muller nog iets overhouden. Zou Spyker worden verkocht dan is holdingmaatschappij Swan niets meer dan een lege huls (omdat Saab ook al weg is).
En de productie keert terug naar Zeewolde. Najaar 2009 verhuisde Spyker zijn productie juist van Zeewolde naar CPP in het Britse Coventry om kosten te besparen (efficiënter produceren, veel onderdelen van een Spyker komen uit het Verenigd Koninkrijk).
Maar CPP verkeert zelf in financiële problemen. Wrang detail in dit opzicht: de Spyker Aileron is bij CPP nooit in serieproductie gegaan, wat wel de bedoeling was. CPP heeft daarvoor geïnvesteerd in gereedschappen en mallen. Maar door financiële problemen bij Saab/Swan zijn er van de Aileron tot nu toe maar een handvol exemplaren gebouwd.
Naast de C8 Aileron staat ook de super SUV D8 Peking-to-Paris nog steeds op het programma. Spyker zoekt nog steeds financiering om dit model in productie te nemen dat al zes jaar geleden op de Autosalon van Genève werd geïntroduceerd.
Omdopen
Swan wil zich weer omdopen in Spyker. Ook dat is logisch want na het faillissement van Saab is er niets ‘Swedish’ meer aan de onderneming. En Muller heeft een nieuwe president en –vooralsnog- enig lid van de raad van commissarissen op het oog: Martin E. Button. De Amerikaan met een im- en exportbedrijf is een oude bekende en werkte in 2006 voor Spyker als verantwoordelijke voor de Noord-Amerikaanse activiteiten.
Verder geeft Swan aan dat het stappen heeft genomen om de onderneming weer financieel gezond te maken. Er is een principeakkoord met de kredietverstrekkers over uitstaande leningen, die het bedrijf deels aanging voor de aankoop van Saab in 2010. Deze leningen worden omgezet in aandelen tegen een prijs van 0,50 euro per aandeel.
Daarmee zou het aandelenkapitaal van Swan groeien van 75 miljoen tot 500 miljoen. Aandeelhouders krijgen hiermee een enorme verwatering van hun belang voor hun kiezen, maar daar zijn ze de laatste jaren wel aan gewend geraakt. Een beproefd financieringsmiddel van Muller is het laten draaien van de aandelenpers.
Met het omzetten van de converteerbare leningen komt Muller’s belang in Swan boven de 30 procent uit waarbij het verplicht is een bod te doen op alle uitstaande aandelen. Zover wil hij het niet laten komen en Muller neemt dan ook maatregelen om zijn belang onder de 30 procent te houden.
Op 17 april beslissen Swan’s aandeelhouders over de naamsverandering, herfinanciering en nieuwe commissaris op een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Op 27 april publiceert Swan, tegen die tijd mogelijk Spyker, zijn jaarverslag.
Terug bij af
Victor Muller is terug bij af. Bij Spyker zijn de problemen vergelijkbaar met Saab. Er zijn twee jaar lang nauwelijks auto’s gemaakt en Muller moet de productie weer op zien te starten. Spyker heeft twee jaar stilgelegen en Muller moet potentiële nieuwe bestuursleden, dealers en klanten weer overtuigen en geld vinden om nieuwe modellen te ontwikkelen. Maar dat kan hij als de beste.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten