donderdag 23 juni 2011

Geen salaris is doorgaans begin van het einde

Een nare verrassing voor de medewerkers van Saab vanochtend. Ze krijgen hun salaris over juni niet uitbetaald. Er is geen geld meer.

De toonzetting van Saabs mededeling is somber. Saab is druk doende om geld te vinden, onder ondere door mogelijke verkoop van het vastgoed, maar er is geen garantie voor succes. Deze keer geen optimistische quotes van Victor Muller waarin hij zijn rotsvaste geloof in een positieve uitkomst etaleert, zoals in het verleden wel gebeurde.

Allerlaatste

Salarissen niet meer betalen is wel zo'n beetje het allerlaatste wat je doet, zei Peter Törngren vanochtend in de Zweedse media. Törngren was de curator die de liquidatie van Saab begeleidde toen General Motors eind 2009 had besloten om de stekker eruit te trekken. Törngren is nu niet betrokken bij Saab, maar heeft destijds meegemaakt hoe het pad naar het einde verloopt.

Het vertrouwen van steeds meer partijen rondom Saab loopt deuken op. Eerst kregen de leveranciers hun geld niet en nu is het personeel aan de beurt. Ook potentiële investeerder Hawtai werd in zekere zin gebruuskeerd: omdat hun geld niet snel genoeg naar Saab kon stromen wegens goedkeuringsprocedures, werd de overeenkomst verscheurd. Saab kon niet langer wachten. Het is tekenend voor de nijpende situatie, net als het voorstel van maandag om de openstaande rekeningen deels nu en deels in september te betalen.

Cashtekort

Een oplossing lijkt niet binnen handbereik. De ogenschijnlijk fraaie deals met partijen uit verre landen zijn niets waard voor de korte termijn, want ze lossen het acute cashtekort niet op. Er moet simpelweg snel geld op tafel komen van een investeerder.

De loyaliteit van de Saab-medewerkers is danig op de proef gesteld, maar hun 'Saab-spirit' is altijd gebleven. Tot dusver werden de medewerkers niet rechtstreeks financieel getroffen. Terwijl de productie stillag, kregen ze gewoon doorbetaald.

Keerpunt

Dit kan een keerpunt zijn voor de loyaliteit van de medewerkers. Een faillissement van Saab was tot nu toe niet in hun belang. Maar nu ze geen geld van Saab krijgen, ligt dat anders. Vakbond IF Metall heeft al laten weten dat het zich zal beraden op een faillissementsaanvraag als een betalingsaanmaning geen soelaas biedt. Als eigenaar Swedish Automobile, voorheen Spyker, het niet voor elkaar krijgt om Saab overeind te houden, moet Saab misschien omzien naar een andere reddende engel.

De Zweden weten intussen hoe het ook anders kan: Volvo verkeert onder de vleugels van het Chinese Geely. Daar is geen sprake van trubbels zoals Saab meemaakt. Ongetwijfeld wil een Chinese partij voor een prikje de Saab-boedel kopen. Maar dan alleen van een curator en niet van Victor Muller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten