Nu de stofwolken van de turbulente dag van gisteren zijn opgetrokken, staat Victor Muller met lege handen. Het Zweedse avontuur met Saab is voor de flamboyante ondernemer voorbij, zijn persoonlijke investering van 13 miljoen euro is in rook opgegaan. Nu Saab wegvalt, rest Muller slechts Spyker. Net zoals voor de overname van Saab.
De mislukking met Saab is voor Muller een forse nederlaag. Maar hij neemt de schuld voor de mislukking niet op zich. Hij heeft alles gedaan wat hij kon om van Saab een succes te maken, herhaalde hij gisteren tijdens zijn persconferentie meermaals.
Vergeten lijkt dat Saab onder het bewind van Muller al snel een gierend tekort aan geld had. De geraamde verkoopaantallen werden niet gehaald. Daardoor klopte de aanname op basis waarvan Muller winst voor Saab in 2012 voorspelde, niet meer. Al vóór het einde van 2010 was duidelijk dat er bij de verkoopaantallen van toen snel geldgebrek zou ontstaan. Er werd toen echter geen additionele financiering aangetrokken om een buffer te vormen. Achteraf is dat het begin van de ellende.
Beschuldigingen
Opvallend was, dat Muller gisteren uitgebreid de gelegenheid nam om beschuldigingen te uiten naar partijen die er volgens hem wel schuldig zijn aan dat het zo ver heeft kunnen komen. Bewindvoerder Guy Lofalk kreeg ervan langs. Volgens Muller is Lofalks optreden richting General Motors de oorzaak dat de relatie met GM sterk verslechterde.
Echter, ruim voordat Lofalk in beeld was, lukte het evenmin. De deal van juli waarin Youngman en Pang Da 24% en 29,9% zouden nemen in Swan ketste immers af. Muller beweert dat die deal aan de afspraken voldeed en dat GM akkoord had zullen gaan, maar feit is dat er niets van terecht is gekomen. GM zegt toen nooit een serieus voorstel te hebben ontvangen.
Evenzo kreeg de Europese Investeringsbank (EIB) het verwijt dat zij een vroege oplossing onmogelijk heeft gemaakt. In april van dit jaar, toen de problemen een maand oud waren, waren die met 20 à 30 miljoen euro op te lossen geweest, stelt Muller. In april lag er een overeenkomst waarin Vladimir Antonov een deel van het vastgoed zou kopen.
De EIB blokkeerde de deelname van Antonov echter. Intussen weten we dat er inderdaad kanttekeningen te plaatsen zijn bij de jonge Russische bankier. Hij wordt verdacht van het leegroven van zijn eigen Snoras-bank. Hij is opgepakt en zijn bank is genationaliseerd.
Spyker
Muller zelf heeft van de ene op de andere dag niets meer te doen. Dat moet even wennen zijn na de slopende tijd die achter hem ligt. 'I will be home for Christmas' zei hij gisteren met gevoel voor understatement. Maar Muller lonkt alweer naar Spyker. Hij noemde de sportwagenfabriek gisteren zijn 'baby', terwijl hij er sinds de overname van Saab nauwelijks aandacht aan heeft besteed.
Spyker was door Saab bijzaak geworden. De sportwagenfabriek zou verkocht worden aan de schimmige Amerikaanse investeerder North Street Capital, maar die deal lijkt niet meer dan de zoveelste niet nagekomen belofte.
Misschien is het ook maar beter dat Spyker bij Swan blijft. Dan heeft Muller nog wat te doen. Maar ook hier begint het met het bekende scenario: een zoektocht naar geld. Niet alleen Saab, maar ook Spyker ligt al veel te lang stil. Sinds de productie eind 2009 van Zeewolde naar het Britse Coventry is verplaatst, is daar nauwelijks iets gebeurd. Muller mag ten tweede male proberen een stilstaande autofabriek te herstarten. De omvang is kleiner, maar het probleem is even groot.
Op het Spyker-Saab blog geven de journalisten Robert van den Oever en Maarten van der Pas hun visie op de enerverende weg die Spyker en zijn onverzettelijke Victor Muller afleggen. Met name sinds de overname van het Zweedse Saab. Van den Oever en Van der Pas volgen Spyker al sinds de heroprichting in 2000 en zijn auteurs van de boeken 'Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller' (2012) en 'Spyker. Een dollemansrit' (2009). Ze schrijven ook over auto's in FD Persoonlijk en op autoblog.nl
dinsdag 20 december 2011
maandag 19 december 2011
Toch een lichtpuntje?
Het lijkt ongelofelijk, maar Victor Muller ziet toch nog een lichtpuntje. In een conference call met dealers en marktpartijen zegt Muller vandaag dat er partijen geïnteresseerd zijn in een doorstart van Saab.
Een partij heeft zich al gemeld en aan Muller gevraagd om te assisteren bij het sluiten van een deal waarin die partij Saab uit de boedel kan kopen zodra er een curator is aangesteld.
Het Zweedse faillissementsrecht maakt het volgens Muller mogelijk om een bedrijf dat failliet is verklaard, weer te laten herleven zonder dat het in stukken uiteen valt. Hij verwacht dat er meerdere partijen zullen zijn die interesse hebben in de boedel van Saab.
En zo weet de onverbeterlijke optimist Muller zelfs op zijn zwartste dag nog een positieve draai aan de zaak te geven.
Een partij heeft zich al gemeld en aan Muller gevraagd om te assisteren bij het sluiten van een deal waarin die partij Saab uit de boedel kan kopen zodra er een curator is aangesteld.
Het Zweedse faillissementsrecht maakt het volgens Muller mogelijk om een bedrijf dat failliet is verklaard, weer te laten herleven zonder dat het in stukken uiteen valt. Hij verwacht dat er meerdere partijen zullen zijn die interesse hebben in de boedel van Saab.
En zo weet de onverbeterlijke optimist Muller zelfs op zijn zwartste dag nog een positieve draai aan de zaak te geven.
Koudwatervrees bij Youngman wordt Saab fataal
Hoogstpersoonlijk toog Victor Muller vanochtend naar de rechtbank in Vänersborg om het faillissement voor Saab aan te vragen. Hij kon niet anders meer nadat Youngman was afgehaakt.
Hij is teleurgesteld en boos, zei Muller vanochtend tegen de Zweedse pers. En hij oogde vooral vermoeid na een weekend lang onafgebroken te hebben geprobeerd om Saab te redden.
Afgelopen zaterdag leek de zaak al verloren toen General Motors voor de derde keer 'nee' zei tegen het plan om Youngman te laten investeren in Saab. De halsstarrige houding van GM leidde tot koudwatervrees bij Youngmans vertegenwoordiger Rachel Pang. Wat zij ook deed, haar inspanningen voor Saab leken hoe dan ook geen kans van slagen te hebben. Dat zorgde ervoor dat Youngman weigerde nog meer geld in Saab te steken. Het geld voor de loonbetalingen van november en december, dat vanochtend bij Saab had moeten zijn, kwam dus niet.
GM:'Nee'
Ook de allerlaatste voorstellen werden maandagochtend door GM met 'nee' beantwoord, waarna Muller besloot tot de faillissementsaanvraag. Het is voor de entrepeneur de nederlaag die hij tot elke prijs wilde voorkomen. Maar zijn opties waren uitgeput. Youngman was zijn laatste strohalm.
Heel Zweden leeft mee met de werknemers van Saab die hun baan verliezen. Ook burgemeester Paul Akerlund van Trolhättan, die zelf bij Saab heeft gewerkt, spreekt hen moed in met de hoop op een doorstart.
Mullers persoonlijke financiële deconfiture
Maar voor Victor Muller gaat er meer verloren dan alleen het directeurschap van Saab. Hij ziet zijn belang in Saabs moederbedrijf Swedish Automobile (Swan) nu definitief waardeloos worden. Doordat Saab als belangrijkste activiteit wegvalt uit Swan, verschrompelt de beurskoers van Swan vanochtend en daarmee de waarde van Mullers belang. De overgebleven verlieslatende dochter Spyker zal de koers niet vooruithelpen, integendeel.
Met het faillissement van Saab volgt dus Mullers persoonlijke financiële deconfiture. Hij heeft vele miljoenen in Swan gestoken, vanaf de oprichting van (toen nog) Spyker Cars in 2000. Zijn plan was om het beursfonds met inbreng van Saab in waarde te laten stijgen en aldus winst te maken op zijn belang door na verloop van jaren te cashen. Die mogelijkheid is nu verloren. Het avontuur met Saab is voorbij.
Hij is teleurgesteld en boos, zei Muller vanochtend tegen de Zweedse pers. En hij oogde vooral vermoeid na een weekend lang onafgebroken te hebben geprobeerd om Saab te redden.
Afgelopen zaterdag leek de zaak al verloren toen General Motors voor de derde keer 'nee' zei tegen het plan om Youngman te laten investeren in Saab. De halsstarrige houding van GM leidde tot koudwatervrees bij Youngmans vertegenwoordiger Rachel Pang. Wat zij ook deed, haar inspanningen voor Saab leken hoe dan ook geen kans van slagen te hebben. Dat zorgde ervoor dat Youngman weigerde nog meer geld in Saab te steken. Het geld voor de loonbetalingen van november en december, dat vanochtend bij Saab had moeten zijn, kwam dus niet.
GM:'Nee'
Ook de allerlaatste voorstellen werden maandagochtend door GM met 'nee' beantwoord, waarna Muller besloot tot de faillissementsaanvraag. Het is voor de entrepeneur de nederlaag die hij tot elke prijs wilde voorkomen. Maar zijn opties waren uitgeput. Youngman was zijn laatste strohalm.
Heel Zweden leeft mee met de werknemers van Saab die hun baan verliezen. Ook burgemeester Paul Akerlund van Trolhättan, die zelf bij Saab heeft gewerkt, spreekt hen moed in met de hoop op een doorstart.
Mullers persoonlijke financiële deconfiture
Maar voor Victor Muller gaat er meer verloren dan alleen het directeurschap van Saab. Hij ziet zijn belang in Saabs moederbedrijf Swedish Automobile (Swan) nu definitief waardeloos worden. Doordat Saab als belangrijkste activiteit wegvalt uit Swan, verschrompelt de beurskoers van Swan vanochtend en daarmee de waarde van Mullers belang. De overgebleven verlieslatende dochter Spyker zal de koers niet vooruithelpen, integendeel.
Met het faillissement van Saab volgt dus Mullers persoonlijke financiële deconfiture. Hij heeft vele miljoenen in Swan gestoken, vanaf de oprichting van (toen nog) Spyker Cars in 2000. Zijn plan was om het beursfonds met inbreng van Saab in waarde te laten stijgen en aldus winst te maken op zijn belang door na verloop van jaren te cashen. Die mogelijkheid is nu verloren. Het avontuur met Saab is voorbij.
Saab vraagt rechtbank om faillissement
http://www.vanersborgstingsratt.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Konkursansokan-fran-Saab-bolagen/
zondag 18 december 2011
D-day voor Saab. De messen zijn geslepen
Iedereen houdt de adem in voor morgen. Dan vindt de cruciale rechtszitting plaats die bepalend is voor het lot van Saab. Dit weekend hebben partijen de messen geslepen.
General Motors zette de zaak op scherp door zaterdag te melden dat het ook tegen de nieuwste deal tussen Saab en Youngman is. Victor Muller en reageerde geprikkeld door te stellen dat GM niets te zeggen heeft over die nieuwe deal, omdat die voldoet aan de afspraken met GM en het eigendom van Saab niet verandert.
De beoogd bewindvoerder van Saab, Lars Söderqvist, sloot zich daarbij aan. Hij beweert dat GM wel akkoord moet gaan met een deal die conform de afspraken over de eigendomsverhoudingen van Saab is. Het kamp-Muller doet er dus alles aan om zorgen over een herhaald 'no' vanuit GM te temperen.
De nieuwe deal met Youngman houdt in dat er een nieuwe joint venture wordt gevormd als dochteronderneming onder de holding Swedish Automobile (Swan) waarin Saab technologische ontwikkeling inbrengt en Youngman geld. Zodoende blijft het eigendom van Saab bij Swan en heeft Youngman alleen verbintenis met de nieuwe joint venture.
In theorie past dat binnen de afspraken met GM. Maar we weten intussen dat GM zonder meer wil voorkomen dat zijn technologie binnen de invloedssfeer van Chinese partijen komt. Dat schaadt de positie van GM's eigen joint venture in China met de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), één van de vier grootste autoproducenten van China. Om zijn blokkade te handhaven kan GM het spelletje ook vuiler spelen. De Amerikanen kunnen simpelweg de levering stopzetten als er een deal komt die ze niet bevalt, maar die ze naar de letter van de contracten niet kunnen afwijzen. Eenzijdige contractbreuk dus.
GM kan het hard spelen. Saab daarentegen moet voorzichtig zijn. Het is voor Saab absolute noodzaak om vriendjes te blijven met de mannen uit Detroit. De levering van onderdelen en het gebruik van de licenties mag niet in gevaar komen, want zonder GM kan er geen enkele Saab van de band rollen.
In dit krachtenveld moeten morgenmiddag vanaf 13.00 uur drie Zweedse rechters een oordeel vellen over de levensvatbaarheid van Saab en het nut van voortzetting van de reorganisatieperiode. Ongetwijfeld zal er morgen een plan op tafel komen aan de hand waarvan Victor Muller met verve zal betogen dat Saab toekomst heeft met de miljoenen van Youngman. Het is zijn laatste kans. Maar de opstelling van GM maakt die wel heel minimaal.
General Motors zette de zaak op scherp door zaterdag te melden dat het ook tegen de nieuwste deal tussen Saab en Youngman is. Victor Muller en reageerde geprikkeld door te stellen dat GM niets te zeggen heeft over die nieuwe deal, omdat die voldoet aan de afspraken met GM en het eigendom van Saab niet verandert.
De beoogd bewindvoerder van Saab, Lars Söderqvist, sloot zich daarbij aan. Hij beweert dat GM wel akkoord moet gaan met een deal die conform de afspraken over de eigendomsverhoudingen van Saab is. Het kamp-Muller doet er dus alles aan om zorgen over een herhaald 'no' vanuit GM te temperen.
De nieuwe deal met Youngman houdt in dat er een nieuwe joint venture wordt gevormd als dochteronderneming onder de holding Swedish Automobile (Swan) waarin Saab technologische ontwikkeling inbrengt en Youngman geld. Zodoende blijft het eigendom van Saab bij Swan en heeft Youngman alleen verbintenis met de nieuwe joint venture.
In theorie past dat binnen de afspraken met GM. Maar we weten intussen dat GM zonder meer wil voorkomen dat zijn technologie binnen de invloedssfeer van Chinese partijen komt. Dat schaadt de positie van GM's eigen joint venture in China met de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), één van de vier grootste autoproducenten van China. Om zijn blokkade te handhaven kan GM het spelletje ook vuiler spelen. De Amerikanen kunnen simpelweg de levering stopzetten als er een deal komt die ze niet bevalt, maar die ze naar de letter van de contracten niet kunnen afwijzen. Eenzijdige contractbreuk dus.
GM kan het hard spelen. Saab daarentegen moet voorzichtig zijn. Het is voor Saab absolute noodzaak om vriendjes te blijven met de mannen uit Detroit. De levering van onderdelen en het gebruik van de licenties mag niet in gevaar komen, want zonder GM kan er geen enkele Saab van de band rollen.
In dit krachtenveld moeten morgenmiddag vanaf 13.00 uur drie Zweedse rechters een oordeel vellen over de levensvatbaarheid van Saab en het nut van voortzetting van de reorganisatieperiode. Ongetwijfeld zal er morgen een plan op tafel komen aan de hand waarvan Victor Muller met verve zal betogen dat Saab toekomst heeft met de miljoenen van Youngman. Het is zijn laatste kans. Maar de opstelling van GM maakt die wel heel minimaal.
vrijdag 16 december 2011
Bewindvoerder van Saab: wie volgt?
Bewindvoerder van Saab lijkt geen aantrekkelijk baantje. De beoogd opvolger van Guy Lofalk was niet eens één dag in functie toen hij zich al terugtrok. Maar er is alweer een nieuwe man gevonden.
Curieus is het wel. Afgelopen woensdag dienden Guy Lofalk en Saab samen het verzoek in om Lofalk van de zaak af te halen. Daarin noemden ze meteen Lars-Henrik Andersson van advocatenkantoor Lindahl als opvolger. Die pakte donderdag echter de telefoon om de rechtbank te melden dat hij niet beschikbaar was. De reden daarvoor is niet bekend.
Saab-soap
Het is de zoveelste opmerkelijke wending in de Saab-soap die nu al zoveel maanden duurt. Nog wonderlijker is dat Saab donderdag inderhaast met een nieuwe naam op de proppen kwam: Lars Söderqvist van advocatenkantoor Hökerberg en Söderqvist.
Söderqvist is wel beschikbaar. Hij weet zelfs al het een en ander van het financieringsplan voor Saab dat in de maak is, onthulde hij tegen de Zweedse krant Dagens Industri. Hij is daar al bij betrokken. Maar ook hier duikt weer iets curieus op: Söderqvist zegt tegen de krant feiten te kennen over het plan die Lofalk niet kent.
Hoewel Lofalk formeel nog in functie is, omdat de rechtbank pas maandag naar zijn verzoek kijkt, lijkt hij nu al niet meer mee te doen. Saab en Victor Muller bereiden zich overduidelijk voor op voortzetting van de reorganisatieperiode, zonder Lofalk.
Muller heeft de rechtbank zover gekregen dat hij maandag zijn verhaal mag doen. Dat levert hem een weekend tijdwinst op in de onderhandelingen met Youngman. Maar ook de vorm helpt hem. In plaats van schriftelijke documenten, mag hij mondeling toelichten wat hij van plan is. Muller kennende zal hij er een zeer overtuigende presentatie van maken, waarin hij de rechtbank en de zaal zal proberen mee te nemen in zijn visie. Communicatieve vaardigheden zijn mooi meegenomen, maar waar het eigenlijk om draait: een deal die écht wat waard is.
Curieus is het wel. Afgelopen woensdag dienden Guy Lofalk en Saab samen het verzoek in om Lofalk van de zaak af te halen. Daarin noemden ze meteen Lars-Henrik Andersson van advocatenkantoor Lindahl als opvolger. Die pakte donderdag echter de telefoon om de rechtbank te melden dat hij niet beschikbaar was. De reden daarvoor is niet bekend.
Saab-soap
Het is de zoveelste opmerkelijke wending in de Saab-soap die nu al zoveel maanden duurt. Nog wonderlijker is dat Saab donderdag inderhaast met een nieuwe naam op de proppen kwam: Lars Söderqvist van advocatenkantoor Hökerberg en Söderqvist.
Söderqvist is wel beschikbaar. Hij weet zelfs al het een en ander van het financieringsplan voor Saab dat in de maak is, onthulde hij tegen de Zweedse krant Dagens Industri. Hij is daar al bij betrokken. Maar ook hier duikt weer iets curieus op: Söderqvist zegt tegen de krant feiten te kennen over het plan die Lofalk niet kent.
Hoewel Lofalk formeel nog in functie is, omdat de rechtbank pas maandag naar zijn verzoek kijkt, lijkt hij nu al niet meer mee te doen. Saab en Victor Muller bereiden zich overduidelijk voor op voortzetting van de reorganisatieperiode, zonder Lofalk.
Muller heeft de rechtbank zover gekregen dat hij maandag zijn verhaal mag doen. Dat levert hem een weekend tijdwinst op in de onderhandelingen met Youngman. Maar ook de vorm helpt hem. In plaats van schriftelijke documenten, mag hij mondeling toelichten wat hij van plan is. Muller kennende zal hij er een zeer overtuigende presentatie van maken, waarin hij de rechtbank en de zaal zal proberen mee te nemen in zijn visie. Communicatieve vaardigheden zijn mooi meegenomen, maar waar het eigenlijk om draait: een deal die écht wat waard is.
donderdag 15 december 2011
Muller ontdoet zich van Lofalk
Victor Muller heeft het weer voor elkaar. Een hem onwelgevallige kracht ruimt het veld. Bewindvoerder Guy Lofalk wil van de zaak-Saab afgehaald worden.
Gisteren heeft Lofalk samen met Saab het verzoek ingediend bij de rechtbank in Vänersborg. Opmerkelijk is dat het verzoek los staat van een eventuele verlenging van de reorganisatieperiode van Saab. Ook als die verlengd wordt, is Lofalk weg. Een opvolger wordt meteen aangedragen: Lars-Henrik Andersson van advocatenkantoor Lindahl.
Lofalk heeft tot twee keer toe voortijdige beëindiging van de reorganisatieperiode gevraagd. Zijn jongste verzoek wordt komende maandag door de rechtbank behandeld. Dan zal ook zijn aftreden aan de orde komen.
Slecht
Lofalk lag heel slecht bij Victor Muller en consorten. De bewindvoerder werkte goeddeels apart van Muller aan zijn taak. De vraag is aan wie dat lag. Muller wil zoals altijd per se alles zelf doen en werkte aan deals die niet alleen Saab, maar vooral ook zijn eigen belang in de holdingmaatschappij Swedish Automobile (Swan) zouden redden. Lofalk deed zijn werk zoals opgedragen -Saab redden- en dat loopt niet noodzakelijkerwijs parallel met Mullers belang.
De buitenwacht fronste de wenkbrauwen toen Muller Lofalk openlijk aanviel. De boel ontplofte toen eind oktober de deal op tafel kwam waarin Saab voor 100 procent zou worden verkocht aan Pang Da en Youngman. Die deal betekende dat Muller met lege handen kwam te staan en Saab uit Swan zag vertrekken.
Muller beschuldigde Lofalk er in zeer harde bewoordingen van, dat hij zijn boekje ver te buiten was gegaan. Afgelopen week deed het kamp-Muller het nog eens dunnetjes over in een brief aan Lofalk waarin hem te verstaan werd gegeven dat hij zich onterecht met het eigendom van Saab bemoeide.
Vreemd
Het lijkt vreemd om je zo te gedragen tegen de man die je door de rechtbank toegewezen gekregen hebt om je te helpen. En die notabene zelf door Swan is aangedragen.
Toch is de reden waarschijnlijk niet zo ingewikkeld. Muller ging tegen Lofalk tekeer omdat die werkte aan oplossingen waar Muller zelf niet mee gediend was. En Lofalk ziet de realiteit gewoon onder ogen: er is geen geld meer bij Saab, de belofte over nieuw en voldoende geld uit China lijkt maar niet concreet te worden en dus houdt het op.
Lofalk ziet gewoon geen heil meer voor Saab. Niet voor niets heeft hij een beëindiging van de reorganisatieperiode aangevraagd. En wellicht heeft hij er na de openlijke aanvallen van Muller geen zin meer in. Muller daarentegen wil koste wat kost doorgaan met tijdrekken. Opgeven is het laatste wat hij doet.
De gang van zaken doet sterk denken aan de tijd bij Spyker waarin Muller een hele reeks naaste medewerkers versleet die niet voor de volle 100 procent met hem meebogen. Mede-oprichter Maarten de Bruijn was de eerste.
Gisteren heeft Lofalk samen met Saab het verzoek ingediend bij de rechtbank in Vänersborg. Opmerkelijk is dat het verzoek los staat van een eventuele verlenging van de reorganisatieperiode van Saab. Ook als die verlengd wordt, is Lofalk weg. Een opvolger wordt meteen aangedragen: Lars-Henrik Andersson van advocatenkantoor Lindahl.
Lofalk heeft tot twee keer toe voortijdige beëindiging van de reorganisatieperiode gevraagd. Zijn jongste verzoek wordt komende maandag door de rechtbank behandeld. Dan zal ook zijn aftreden aan de orde komen.
Slecht
Lofalk lag heel slecht bij Victor Muller en consorten. De bewindvoerder werkte goeddeels apart van Muller aan zijn taak. De vraag is aan wie dat lag. Muller wil zoals altijd per se alles zelf doen en werkte aan deals die niet alleen Saab, maar vooral ook zijn eigen belang in de holdingmaatschappij Swedish Automobile (Swan) zouden redden. Lofalk deed zijn werk zoals opgedragen -Saab redden- en dat loopt niet noodzakelijkerwijs parallel met Mullers belang.
De buitenwacht fronste de wenkbrauwen toen Muller Lofalk openlijk aanviel. De boel ontplofte toen eind oktober de deal op tafel kwam waarin Saab voor 100 procent zou worden verkocht aan Pang Da en Youngman. Die deal betekende dat Muller met lege handen kwam te staan en Saab uit Swan zag vertrekken.
Muller beschuldigde Lofalk er in zeer harde bewoordingen van, dat hij zijn boekje ver te buiten was gegaan. Afgelopen week deed het kamp-Muller het nog eens dunnetjes over in een brief aan Lofalk waarin hem te verstaan werd gegeven dat hij zich onterecht met het eigendom van Saab bemoeide.
Vreemd
Het lijkt vreemd om je zo te gedragen tegen de man die je door de rechtbank toegewezen gekregen hebt om je te helpen. En die notabene zelf door Swan is aangedragen.
Toch is de reden waarschijnlijk niet zo ingewikkeld. Muller ging tegen Lofalk tekeer omdat die werkte aan oplossingen waar Muller zelf niet mee gediend was. En Lofalk ziet de realiteit gewoon onder ogen: er is geen geld meer bij Saab, de belofte over nieuw en voldoende geld uit China lijkt maar niet concreet te worden en dus houdt het op.
Lofalk ziet gewoon geen heil meer voor Saab. Niet voor niets heeft hij een beëindiging van de reorganisatieperiode aangevraagd. En wellicht heeft hij er na de openlijke aanvallen van Muller geen zin meer in. Muller daarentegen wil koste wat kost doorgaan met tijdrekken. Opgeven is het laatste wat hij doet.
De gang van zaken doet sterk denken aan de tijd bij Spyker waarin Muller een hele reeks naaste medewerkers versleet die niet voor de volle 100 procent met hem meebogen. Mede-oprichter Maarten de Bruijn was de eerste.
Abonneren op:
Posts (Atom)