dinsdag 13 augustus 2013

Extra geld blijft nodig voor noodlijdend Spyker na mager halfjaar

Spyker boekte een bijzonder mager eerste halfjaar in 2013. De cijfers tonen aan, dat er nauwelijks auto’s worden gebouwd en verkocht bij de sportwagenbouwer in Zeewolde, terwijl de investering door het Chinese Youngman in hoog tempo wordt verbrand. Het is maar de vraag of dat genoeg is om weer van het strafbankje van de Amsterdamse beurs af te komen.
De omzet over het eerste halfjaar was een schamele 682.000 euro. Die omzet is in theorie ruwweg het equivalent van drie auto's, maar Spyker maakt niet duidelijk hoeveel auto's er zijn verkocht. Er zijn nauwelijks inkomsten en dat de kosten ondertussen gewoon doorlopen komt tot uitdrukking in de negatieve operationele kasstroom van 6,5 miljoen euro. Het geld loopt bij Spyker gewoon het bedrijf uit.

Bloeden stelpen
Opvallend is ook, dat de Chinese investeerder Youngman niet echt van zins lijkt om het bloeden te stelpen. De vorig jaar aangekondigde financiële injectie van 10 miljoen euro zal er bij de huidige omvang van het verlies snel doorheen zijn gejaagd. En dat is dan niet vanwege investeringen in de toekomst, maar om het bedrijf überhaupt overeind te houden. Spyker meldt niet of Youngman méér wil investeren dan de 10 miljoen.

Wel zegt Spyker met nadruk dat nieuw geld nodig is om de nieuwe Spyker B6 Venator te ontwikkelen. Zonder extra financiering kan die auto, die afgelopen maart op de Autosalon van Geneve werd onthuld, niet eens productierijp worden gemaakt. Dit belangrijke model, dat voor grotere verkoopaantallen zou moeten zorgen en waarvan aanstaande vrijdag de open versie Venator Spyder wordt onthuld op het prestigieuze Concours d’Elegance Pebble Beach, komt alleen maar op de weg als er nieuwe investeerders aanhaken. Een wankele basis.

Het is in dit licht opmerkelijk dat Spyker met geen woord rept over de C8 Aileron. Dit model is in elk geval wél productieklaar. De Aileron werd al 2011 gepresenteerd als de opvolger van de C8 Laviolette en C8 Spyder en zou Spyker weer naar omzet en winst moeten rijden. De productie lijkt maar niet echt op gang te komen.

Ondertussen meldt Spyker dat het volgend jaar op de Autosalon van Genève een nieuwe versie van de D8 Peking-to-Paris laat zien. Het oorspronkelijke ontwerp is al weer 8 jaar oud en de auto is door geldgebrek en overschatting van de ontwikkelingskosten- en tijd nimmer in productie gegaan. Maar ook voor dit model moet nog geld worden gevonden.

Beursnotering
De deal van 10 miljoen met Youngman is cruciaal om de beursnotering aan Euronext Amsterdam te kunnen laten voortbestaan. Spyker zit sinds september 2011 op het strafbankje. Uiterlijk aanstaande september moet Spyker aan Euronext kunnen bewijzen dat het een levensvatbare toekomst heeft met een gezonde financiële basis. Zonder de Youngman-deal had dat nooit gekund en daarom was Victor Muller er alles aan gelegen om de ondertekende deal nog mee te kunnen nemen in zijn halfjaarrapportage. Dat lukte op de valreep, want op 28 juni werden de definitieve handtekeningen gezet.

Het is nu afwachten of Euronext de cijfers en de investering voldoende vindt om Spyker weer van het strafbankje te halen. Zo niet, dan wordt de beursnotering van Spyker geschrapt.

Ondertussen is het bij Spyker het bekende verhaal. Victor Muller schetst weer positieve vergezichten en strooit met nieuwe modellen. Maar geld om ze te ontwikkelen en in productie te nemen is er niet. Maar laat het enthousiasmeren van nieuwe geldschieters voor zijn ideeën nou net de grootste kwaliteit van Muller zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten