maandag 7 juli 2014

Spyker heeft belastingschuld betaald - veiling van de baan

De veiling van de Spyker-inboedel is van de baan. Spyker heeft zijn belastingschuld betaald, en daarop heeft de Belastingdienst de veiling bij Troostwijk Auctions geannuleerd, bevestigt het veilinghuis.

Afgelopen vrijdag zei Spyker-topman Victor Muller tegen BNR's Nationale Autoshow al dat er was betaald, maar het wachten was op de afwikkeling van de formele procedure waarbij de Belastingdienst het geld op zijn rekening moet zien staan, alvorens het de opdracht kan geven om de veiling af te blazen.

Op BNR gaf Muller de Belastingdienst onder uit de zak omdat de fiscus volgens Muller traag was met de verwerking van de betaling. Maar het feit dat er een veiling op til was, geeft aan dat de schuldprocedure al veel langer loopt. Een veiling is het eindpunt van een proces van aanmaningen en beslaglegging dat maanden kan duren.

Belangrijke historie

Veilinghuis Troostwijk Auctions kondigde de veiling vorige week woensdag aan. De te veilen kavels omvatten de belangrijkste auto's en prototypes uit de historie van Spyker, zoals woensdag op dit blog is uiteengezet. Ook zou een partij motorblokken en andere onderdelen onder de hamer komen.

Er was al belangstelling getoond van kopers uit binnen- en buitenland, laat het veilinghuis vandaag weten.



Troostwijk veilde eerder al twee Spykers uit de boedel van de Litouwse Snoras Bank, het bedrijf van Spykers Russische geldschieter Vladimir Antonov dat genationaliseerd is door de Litouwse staat.

Waarde onduidelijk

De waarde van de kavels samen is lastig vast te stellen. Het is onduidelijk wat marktpartijen over zouden hebben voor de niet-rijdende prototypes. Zelfs voor de rijklare auto's is dat moeilijk. Spyker hanteert weliswaar een catalogusprijs voor zijn modellen, maar op handelsmomenten zoals een veiling doet die niet zo terzake.

Het afblazen van een veiling zoals deze is hoogst ongebruikelijk, valt te beluisteren in het veilingwezen. Wel is het typerend voor de werkwijze van Victor Muller. In de afgelopen jaren bij Spyker en ook bij Saab wist hij vaak op het allerlaatste nippertje met veel kunst en vliegwerk nog geld te vinden om problemen af te wenden.

 


Nu de veiling niet doorgaat, missen verzamelaars de mogelijkheid om een interessant stuk Nederlandse autohistorie op de kop te tikken. Want de C8 Zagato is een unicum. Ook de donkergrijze Double 12 S die jarenlang de werkkamer van Victor Muller in Zeewolde sierde, is een collector's item. En die oranje Spyker C8 Double 12 R die aan Le Mans deelnam in 2003, die hoort gewoon in het Louwman Museum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten