donderdag 12 september 2013

Spyker aan de beurs deel 2: 2008-2013


Het aandeel Spyker verdwijnt op 13 september van de beurs. Dat is de laatste handelsdag en daarmee komt een einde aan ruim 9 jaar beursnotering. Een overzicht in twee delen van de belangrijkste koersontwikkelingen van het aandeel Spyker en hoe dat afgleed tot een pennystock (deel 1: de periode 2004-2007).
De koersontwikkeling in de jaren 2008 tot en met 2013 toont een glijvlucht omlaag, vanwege het uitblijven van gezonde toekomstperspectieven. Er zijn wel af en toe pieken, zoals ten tijde van de overname van Saab, maar omdat de productie van Spykers niet op gang komt, Saab failliet gaat, en er steeds maar weer geld bij moet, gaat het bergafwaarts met de aandelenkoers.

De koersval van het aandeel Spyker (prijs voor de reverse stock split)

Professionalisering biedt hoop
Hoop doet leven voor Spyker in 2008. Er is weer geld om de onderneming voort te zetten. Vol zelfvertrouwen presenteert Spyker op de Autosalon van Genève de C8 Aileron. Dit model is de opvolger van de C8 Laviolette en moet Spyker winst brengen, aldus topman Victor Muller. De sportwagenbouwer professionaliseert. Er worden een operationeel, commercieel en nieuwe, vaste financieel directeur aangetrokken. Op technisch vlak wordt de samenwerking met de Britse sportwagenfabrikant Lotus geïntensiveerd.
Het jaar verloopt tamelijk geruisloos vergeleken met het gekkenhuis dat op 2007 op alle fronten was. De koers van het aandeel Spyker klimt langzaam omhoog en beweegt tussen de EUR 5 en EUR 10.00. Nog steeds ver onder de introductiekoers van EUR 15,50 en onder de piek van ruim EUR 20,00 in 2006, maar hoger dan het dieptepunt van ongeveer EUR 2,50 eind 2007.

Matige cijfers
Het had het jaar van de herrijzenis moeten worden, maar 2008 wordt afgesloten met matige cijfers. Er zijn nauwelijks meer auto’s dan in rampjaar 2007 gebouwd. De verkoop stijgt, maar daar staat tegenover dat Spyker meer auto’s op voorraad krijgt.
De problemen lijken opnieuw niet van de lucht als financieel directeur Lex Roukens vertrekt na amper driekwart jaar in dienst te zijn geweest. Ook financieel gaat het nog niet goed. De autoproductie blijft verliesgevend. Dat er voortdurend geld bij moet, blijkt uit de leningen Vladimir Antonov met zijn Snoras Bank verstrekt.

De koerswinst die het aandeel Spyker in de eerste helft van het jaar maakt, kalft in de tweede helft van 2008 weer af. De koers staat aan het einde van dat jaar weer rond de EUR 3,00.
Antonovs miljoenen branden snel op
Naarmate de maanden vorderen, brandt het geld dat Antonov heeft geinvesteerd, zienderogen verder op. Zonder dat Spyker echt in staat is om op eigen benen te kunnen staan. Begin 2009 is er hoop als de productieversie van de Spyker C8 Aileron wordt onthuld. Naar die auto wordt reikhalzend uitgekeken. Het nieuwe model is cruciaal om Spyker eindelijk levensvatbaar te maken. Maar de grote aantallen laten op zich wachten.
Eind 2009 is de koers tot onder de EUR 2 gezakt. Maar helemaal aan het eind van het jaar komt er weer rumoer rond de koers, als het gerucht de kop opsteekt dat Spyker autobouwer Saab zou willen kopen. Saab's moederconcern General Motors wil van zijn noodlijdende Zweedse dochter af omdat het staatssteun krijgt die alleen bedoeld is voor de Amerikaanse activiteiten. Op de dag dat Spyker in december bevestigt dat het met GM in gesprek is over Saab, spuit de koers 28% omhoog naar EUR 2,03.

Als in de loop van januari duidelijk wordt dat de overname echt gaat lukken, verdubbelt de koers in een paar dagen tijd ruimschoots tot EUR 5,51 op dinsdag 26 januari, als de handtekeningen voor de overname worden gezet. Beleggers zien het weer zitten met Spyker, nu het zich versterkt heeft met Saab.

Stevige boost door deal met BMW
In de loop van 2010 lijkt Saab weer een volledig functionerend zelfstandig bedrijf te worden. Sommige stappen die het zet, leiden tot een stevige boost van de aandelenkoers. De deal met BMW bijvoorbeeld. Spyker meldt in september dat het motoren van BMW gaat betrekken voor het nieuwe model Saab 9-3 dat in 2012 zal verschijnen. Prompt wint de koers zo'n 60%.
De kentering komt begin 2011 als voor de buitenwereld duidelijk wordt dat Saab in moeilijkheden komt. De autoverkopen zijn veel lager dan vooraf begroot en daardoor komt er te weinig geld binnen om het bedrijf goed te laten draaien. Leveranciers moeten steeds langer op hun geld wachten. Eind maart 2011 barst de bom als transporteur DB Schenker op een ochtend onderdelen weigert af te leveren. De koers gaat die dag in het eerste uur van de handel met 10% onderuit.

Dat is het begin van het einde. In de loop van 2011 ontstaat de strijd op leven en dood voor Saab. Muller reist de wereld af op zoek naar financiers. die vindt hij in Chinese partijen. Eerst Hawtai, maar die haakt af, en daarna Pang Da en Youngman. Uiteindelijk blijft alleen Youngman over in een ultieme poging om Saab te redden. De rollercoaster die het bedrijf in 2011 meemaakt en de onzekerheid over het voortbestaan, heeft zijn weerslag op de aandelenkoers.
De koers zakt tot onder de EUR 1 als de beoogde Chinese investeerders maar blijven talmen met geld overmaken terwijl de nood zo hoog is. Als in december 2011 het faillissement van Saab onvermijdelijk is, noteert het aandeel Spyker omstreeks EUR 0,25. Het is verworden tot een pennystock. De financiële gevolgen van het faillissement van Saab voor moederbedrijf Spyker leiden ertoe dat beursautoriteit Euronext Spyker op het zogeheten strafbankje plaatst.

Op een laag pitje
Spyker gaat zelfstandig verder, maar er lijkt niet al te veel te gebeuren in Zeewolde. De productie van de sportwagens wordt uiteindelijk weer teruggehaald naar Nederland als de Britse productiepartner Coventry Prototype Panels failliet gaat. Maar in Zeewolde worden vervolgens nauwelijks auto's in elkaar geschroefd.
In 2012 is de koers zo laag geworden en het aantal aandelen zo hoog, vanwege alle emissies en conversie van leningen door de jaren heen, dat Spyker besluit tot een samenvoeging, ofwel een reverse stock split. Voor elke 100 oude aandelen krijgt de belegger 1 nieuw aandeel. Dit moet Spyker van zijn stigma als pennystock afhelpen. De operatie kost volgens Muller zo'n 50.000 euro, maar dat is het hem waard, omdat het aandeel Spyker door de samenvoeging een serieuzer beleggingsobject wordt.

Het aandeel opent op 1 januari 2013 na de 1-voor-100 samenvoeging op een nieuw vastgestelde prijs van EUR 1,55. Maar het mag niet baten. Beleggers krijgen nauwelijks perspectief voorgeschoteld. Youngman heeft in augustus 2012 beloofd om EUR 10 miljoen in Spyker te investeren. Ook dat geld laat lang op zich wachten. De glijvlucht van het aandeel gaat in de loop van 2013 gewoon door en het  kachelt in enkele maanden tijd weer evenzo makkelijk tot onder de EUR 1.
Omdat de autoverkopen niet op gang komen en tegelijk het Chinese geld op zich laat wachten, lopen de verliezen hoog op. Spyker verbrandt zijn geld in hoog tempo en het eigen vermogen slinkt daardoor zienderogen. De financieringsovereenkomst met Youngman wordt definitief, maar toch is dat voor Euronext allemaal niet genoeg om Spyker weer van het strafbankje te halen.

Lees ook:
Spyker aan de beurs deel 1: 2004-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten