Spyker staat dit jaar niet op de Autosalon van Genève en dat is zeer opmerkelijk te noemen. Victor Muller had beloofd dat hij op de komende beurs een volledig gerestylede D8 super sports utility vehicle zou laten zien.
Tot dusver was Spyker maar één keer niet present op de meest prestigieuze autoshow van de wereld en dat was in 2012, vlak na het faillissement van Saab. Dat was een begrijpelijke reden. Nu is de reden minder duidelijk. Tegenover BNR laat Muller weten dat de restyling van de D8 nog niet af is. Omdat Spyker die primeur niet kan laten zien, slaat het een jaartje over, stelt Muller.
Spyker heeft toch tijd genoeg gehad om de D8 te herzien. Het oorsponkelijke conceptmodel beleefde zijn debuut al in 2006, ook in Genève. Daarna is de auto nog een keer opgefrist, maar hij is dus al acht jaar oud, en nog steeds een concept.
Dat Muller uitgerekend Genève laat schieten, is verontrustend. Het is de belangrijkste beurs van het jaar en dat heeft Muller zelf ook altijd benadrukt. Daar exposeren betekent gegarandeerd wereldwijde aandacht. In de beginjaren van Spyker stond Muller ook op andere shows, zoals de IAA in Frankfurt en de Los Angeles Auto Show. Die zijn intussen allemaal afgevallen. Nu valt ook de laatste af.
Het kan een kwestie van geld zijn, want in Genève staan is niet goedkoop, maar wat de kosten ook zijn, die betalen zich dubbel en dwars terug in mondiale free publicity die waarschijnlijk een veelvoud zou kosten als het betaalde reclame volgens advertentietarieven zou zijn.
Vanaf 2005 was Genève het brandpunt van het jaar waar Muller zijn primeurs aan de wereld toonde. Hieronder een lijstje:
2005 Spyker C12 LaTurbie
2006 Spyker D12 Peking-to-Paris
2007 Spyker C12 Zagato
2008 Spyker C8 Aileron concept
2009 Spyker C8 Aileron pre-productie model
2010 Spyker C8 Aileron Spyder
2011 Spyker C8 Aileron productie model
2012 niet
2013 Spyker B6 Venator
Op het Spyker-Saab blog geven de journalisten Robert van den Oever en Maarten van der Pas hun visie op de enerverende weg die Spyker en zijn onverzettelijke Victor Muller afleggen. Met name sinds de overname van het Zweedse Saab. Van den Oever en Van der Pas volgen Spyker al sinds de heroprichting in 2000 en zijn auteurs van de boeken 'Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller' (2012) en 'Spyker. Een dollemansrit' (2009). Ze schrijven ook over auto's in FD Persoonlijk en op autoblog.nl
zaterdag 25 januari 2014
Spyker in 2014 niet op Autosalon van Genève
Abonneren op:
Posts (Atom)